malaysiakini logo
story-image
story-image
mk-logo
Berita
Pemimpin tarekat Indonesia ditangkap kerana jual ‘kad syurga’
Diterbitkan:  Nov 5, 2019 1:14 PM
Dikemaskini: 5:14 AM
ADS

GLOBAL | Seorang pemimpin tarekat di Indonesia ditangkap polis republik itu kerana menjual ‘kad syurga’ kepada para pengikutnya.

Kad tersebut dijual oleh pemimpin Tarekat Ta’jil Khalwatiyah di Gowa, Sulawesi Selatan, Syech Yusuf Puang La’lang, yang dikatakan mampu membuatkan dosa pengikutnya diampunkan, dan membolehkan mereka langsung masuk ke syurga.

Menurut ketua polis daerah Gowa, Ajun Komisaris Besar (Ajun Pesuruhjaya Kanan) Shinto Silitonga, selain menjual kad itu, Yusuf juga didapati memerdaya serta mendoktrin pengikutnya.

Katanya, Yusuf menyebarkan fahaman tarekatnya ke pelbagai daerah di Sulawesi Selatan, seperti Gowa, Takalar, Pangkep hinggalah ke kawasan luar negara.

“Suspek menjual kad syurga atau disebut kad Wifiq kepada jemaahnya, dengan mahar Rp10,000 (kira-kira RM3) sampai Rp50,000 (kira-kira RM15), pengikutnya juga diharuskan menyumbang zakat pada suspek.

“Ajarannya ini hampir seluruh Indonesia hingga luar negara, tepatnya di Malaysia,” katanya seperti dipetik Islamidia.com.

Setakat ditangkap pihak berkuasa, Yusuf yang berusia 74 tahun dikatakan telah berjaya menjual 317 kad syurga kepada pengikutnya.

Yusuf berdepan beberapa dakwaan jenayah, antaranya penghinaan agama, penipuan, pencacatan nikah, talak dan rujuk, serta kesalahan pencucian wang.

Terdahulu, pada September, sebanyak 138 bahan bukti juga dilaporkan telah disita selepas penggeledehan dilakukan di kediaman Yusuf di Desa Timbuseng, Gowa.

Polis juga merampas 21 barang bukti yang dikumpul oleh Majlis Ulama Indonesia (MUI) daerah Gowa dari bekas pengikut Yusuf.

Selain 317 kad syurga, polis turut menyita 80 kad pelaris, bersama barang-barang bukti yang lain, termasuk wang tunai, keris, buku, kitab terjemahan, dan risalah ilmu seperti ilmu kebal dan ilmu kaya.

Lihat Komen