malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Seorang pegawai kehakiman, 19 polis antara didakwa miliki dadah
ADS

Seorang pegawai kehakiman dan 19 anggota polis antara 57 individu yang didakwa di Mahkamah Majistret Jenayah Kuala Lumpur hari ini atas tuduhan memiliki dadah ketika serbuan di sebuah kelab malam di Kuala Lumpur pada awal pagi 14 Oktober lalu.

Pegawai kehakiman itu bertugas sebagai penolong pendaftar mahkamah di Segamat, Johor.

Di kalangan 57 individu itu, 16 merupakan wanita. Dua warga asing termasuk dalam mereka yang ditahan.

Mereka didakwa mengikut Seksyen 12(2) Akta Dadah Berbahaya 1952 dengan hukuman mengikut Seksyen 39A(1) akta sama yang dibaca bersama Seksyen 34 Kanun Keseksaan, yang memperuntukkan penjara maksimum lima tahun dan sembilan sebatan jika sabit kesalahan.

Ketika prosiding hari ini, seorang individu, Ahmad Zakuan Adnall, 37, mengaku bersalah, manakala 56 yang lain minta dibicarakan.

Menurut kertas pertuduhan, mereka dituduh memiliki 29.5 gram dadah berbahaya jenis methylenedioxymethaphetamine (MDMA).

Bagi tuduhan kedua dan ketiga, mereka dituduh memiliki dadah jenis katemine (9.65g ) dan methamphetamine (3.3 gram).

Tuduhan kedua dan ketiga mengikut Seksyen 12(2) dan Seksyen 12(3) Akta Dadah Berbahaya 1952 dan dibaca bersama Seksyen 34 Kanun Keseksaan, yang membawa hukuman denda tidak lebih RM100,000 atau penjara tidak lebih lima tahun atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan.

Timbalan Pendakwa Raya Rajdeep Singh Bhupinder Singh mencadangkan agar semua tertuduh masing-masing dikenakan ikat jamin RM15,000.

Majistret Saravanan Meyappan kemudian membenarkan tertuduh diikat jamin sebanyak RM9,000 dan menetapkan 29 November bagi sebutan laporan kimia.

Kesemua tertuduh dibebaskan dengan ikat jamin, manakala Ahmad Zakuan ditahan reman sehingga sebutan laporan kimia.

Lihat Komen