malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Kaji selidik projek LRT Pulau Pinang: 15k setuju, 380 bantah - KM
ADS

Maklum balas awam mengenai projek transit light transit (LRT) yang dirancang jajaran laluannya dari Komtar ke Bayan Lepas di Pulau Pinang, mencatatkan kira-kira 16,140 jawapan, dengan 15,760 berkata 'ya' kepada projek itu.

Ketua Menteri Chow Kon Yeow berkata pada sidang akhbar di Komtar hari ini bahawa hanya 380 responden, atau hanya 2.35 peratus, telah membantah projek itu. Angka itu hanya merupakan bahagian pertama dalam tempoh tiga bulan mendapatkan maklum balas melibatkan orang awam.

Keputusan maklum balas awam ini berdasarkan tempoh dari 19 Ogos hingga 19 November, telah dibentangkan kepada Agensi Pengangkutan Awam Darat pada 10 Oktober.

"Rakan penghantaran projek kami (SRS Consortium) telah diarahkan untuk menyediakan jawapan kepada semua soalan yang telah ditanya dalam soal selidik yang disediakan pada paparan pameran awam," kata Chow.

Diminta mengulas kenyataan Forum Pulau Pinang bahawa soal selidik itu "direka" dengan cara untuk mendapatkan tindak balas yang positif terhadap projek tersebut, Chow tidak bersetuju.

"Para responden boleh memberi maklum balas dengan cara apapun, (menjawab) 'ya' atau 'tidak' kepada projek itu. Ia tidak perlu direka," katanya.

"Kerajaan Pulau Pinang tidak terlibat dalam menyediakan soal selidik, ia dilakukan oleh para perunding.

"Selain itu, kami tidak mendapat sambutan positif 100 peratus, kerana ada orang yang tidak bersetuju dengan projek berkenaan," jelas Chow.

Projek pembinaan Transit Aliran Ringan (LRT) Komtar-Bayan Lepas, yang merupakan sebahagian daripada Pelan Induk Pengangkutan Pulau Pinang (PTMP) itu dijangka bermula pada tahun hadapan.

Bermula sebagai sebuah projek yang digagaskan oleh negeri itu, PTMP dijangka akan menelan belanja sebanyak lebih kurang RM46 bilion.

Ia akan mempunyai jaringan bas serta terowong yang menghubungkan pulau ke tanah besar, lebuh raya, LRT dan monorel.

SRS Consortium merupakan sebuah usaha sama antara Gamuda Bhd, Loh Phoy Yen Holdings Sdn Bhd dan Ideal Property Development Sdn Bhd, ia akan bertindak sebagai rakan kongsi penghantaran projek untuk PTMP dan Skim Tebus Guna Selatan.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen