malaysiakini logo
story-image
story-image
mk-logo
Berita
Polis syak suspek tikam menteri terdedah fahaman IS
Diterbitkan:  Oct 10, 2019 6:25 PM
Dikemaskini: 10:25 AM
ADS

GLOBAL | Menteri Politik, Hukum dan Keamanan (Menko Polhukam) Indonesia, Wiranto dilaporkan stabil setelah ditikam seorang lelaki hari ini.

Satu rakaman video yang tersebar tadi menunjukkan menteri itu tumbang ke tanah di sebelah keretanya setelah diserang di Pandeglang, di daerah Banten, sebelum pegawai-pegawainya menahan suspek.

“Keadaannya stabil buat masa ini dan dia sedang dipindahkan ke sebuah hospital di Jakarta,” kata Tomsi Tohir, ketua polis Banten seperti dipetik Reuters.

Tambah Tohir, polis dilaporkan telah menahan seorang lelaki dan wanita, dan merampas senjata tajam yang dibawa mereka, termasuk pisau dan sepasang gunting.

Wiranto berada di kawasan itu untuk acara perasmian pembukaan sebuah universiti dan ketika kejadian pada tengah hari tadi, orang ramai beratur untuk bersalam dan bergambar dengannya.

“Buat masa sekarang, polis Banten syak lelaki itu terdedah dengan fahaman radikal IS (Islamic State) manakala wanita itu pula masih disisasat,” kata jurucakap polis Indonesia, Dedi Prasetyo.

Indonesia mengetatkan undang-undang antikeganasan selepas beberapa siri serangan bom berani mati yang dikaitkan dengan kumpulan Jemaah Ansharut Daulah (JAD) ala IS, membunuh lebih 30 orang di Surabaya tahun lalu.

Wiranto, 72, berkhidmat sebagai Menko Polhukam sejak 2016.

Lantikannya mendapat kritikan daripada kumpulan berhaluan kanan kerana penglibatannya dalam pergelutan di Timur Timor yang mengorbankan kira-kira 1,000 nyawa, sebagai ketua angkatan tentera ketika itu.

Wiranto dituduh bertanggungjawab oleh panel Persatuan Bangsa-bangsa Besatu (PBB) atas pertumpahan darah berhubung kemerdekaan Timor Timur pada 1999, bagaimanapun beliau menafikan terdapat salah laku dalam kejadian itu.

Perkembangan itu hadir ketika pemerintahan Presiden Joko Widodo dikritik susulan pengenalan beberapa undang-undang baru yang seterusnya membawa kepada siri demonstrasi yang mengorbankan nyawa.

Lihat Komen