malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Jenazah Dr Farid selamat disemadi di Serkat
Diterbitkan:  Sep 21, 2019 6:55 PM
Dikemaskini: 10:55 AM
ADS

Jenazah Dr Md Farid Md Rafik yang meninggal dunia awal pagi tadi, selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Wakaf Sheikh Haji Ahmad Kampung Chokoh, Serkat, dekat Pontian, kira-kira 5.30 petang.

Kira-kira 300 orang termasuk masyarakat sekitar Pontian, ahli keluarga dan sanak saudara arwah menghadiri pengebumian tersebut.

Terdahulu, jenazah Allahyarham telah dibawa ke Masjid Jamek Dato Noh Gadut Serkat, Kampung Serkat untuk disolatkan.

Hadir menziarahi jenazah di masjid itu untuk memberi penghormatan terakhir dan menyertai solat jenazah ialah Perdana Menteri merangkap Pengerusi Bersatu, Dr Mahathir Mohamad, diiringi isterinya Dr Siti Hasmah Mohd Ali.

Beliau yang tiba di masjid itu pada 3.40 petang, berada di sana kira-kira sejam, bersama lebih 1,000 ahli masyarakat dan pemimpin setempat. -

Turut mengiringi Dr Mahathir ialah Menteri Besar Johor Dr Sahruddin Jamal, barisan kepimpinan kerajaan negeri dan persekutuan serta Pengerusi Bersatu Johor Mazlan Bujang.

Sebelum itu, jenazahnya telah melalui proses bedah siasat bermula pukul 12.30 tengah hari hingga 2 petang di Unit Forensik, Hospital Pontian, di Johor

Turut berada di hospital tersebut adalah ahli keluarga terdekat, sanak saudara dan rakan seperjuangan Allahyarham dalam arena politik.

Mereka termasuk Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik; Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Hannah Yeoh; Timbalan Menteri Pembangunan Usahawan, Dr Mohd Hatta Md Ramli; Bekas Menteri Besar Johor, Osman Sapian; Pengerusi Amanah negeri merangkap Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan, Sumber Manusia, Sains dan Teknologi Johor, Aminolhuda Hassan dan beberapa barisan kepimpinan kerajaan negeri.

Setelah selesai dibedah siasat, jenazah kemudian dimandi dan dikapankan, sebelum dibawa keluar dari unit hospital itu menggunakan van jenazah hospital dengan diiringi pasukan pengiring Polis Diraja Malaysia, untuk dibawa pulang ke rumah ibunya di Kampung Serkat Laut, di Pontian.

Dr Md Farid, 42, yang juga ahli parlimen Tanjung Piai dilaporkan meninggal dunia pada kira-kira 6 pagi tadi di Hospital Pontian akibat komplikasi jantung.

Arwah meninggalkan seorang balu Datin Farah Syazwani Hanis Ismail dan tiga anak perempuan.

Beliau yang merupakan timbalan ketua Bahagian Bersatu Tanjung Piai, memenangi kerusi Parlimen Tanjung Piai pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14, selepas menewaskan penyandangnya Datuk Seri Wee Jeck Seng (MCA) dengan memperolehi majoriti 524 undi.

- Bernama

Lihat Komen