malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Adun terperanjat pembakaran terbuka dekat Pekan
ADS

Seorang Adun dari Pahang terbang di ruang udara bagi memeriksa kebakaran ruang hutan hari ini dan menemukan bukti pembakaran terbuka di ladang berhampiran Pekan, Pahang.

Ahli Dewan Undangan Negeri Semambu, Lee Chean Chung, yang menerbitkan gambar dari udara kejadian itu di dalam talian, menganggarkan kawasan yang terjejas sekitar 20 ekar.

Ketika dihubungi Malaysiakini, beliau berkata bukti itu telah diserahkan kepada Jabatan Alam Sekitar Pahang.

Lee berkata niat asalnya adalah untuk memeriksa kebakaran hutan di kawasan Tasik Chini hari ini bersama-sama dengan seorang sukarelawan juruterbang.

"Keadaan Tasik Chini hari ini agak baik. Apabila kami kembali, kami melihat beberapa kepulan asap yang datang dari kawasan berhampiran Kuantan.

"Kemudian, kami memutuskan untuk menyiasat. Kami terkejut apabila kami mendapati kebakaran di tiga lokasi," katanya.

Katanya, bau asap itu malah meresap ke dalam pesawat.

Menurut Lee, kawasan terjejas terletak pada koordinat 3 ° 33'26.0 "N, 103 ° 13'21.0" E, yang mana Peta Google akan menunjukkan ke arah ladang kelapa sawit di Temai, di timur Pekan.

Apabila ditanya sekiranya pemilik ladang kelapa sawit itu telah disahkan, Lee berkata Jabatan Alam Sekitar adalah pihak berkuasa yang sepatutnya mendedahkan maklumat tersebut.

Sejak 11 September 2019, kerajaan telah melarang segala bentuk pembakaran terbuka kecuali untuk ritual agama dan upacara pembakaran mayat.

Pihak yang melanggar larangan ini boleh didenda sehingga RM500,000 dan dijatuhi hukuman penjara maksimum 5 tahun.

Semalam, Menteri Tenaga, Sains, Teknologi, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim Yeo Bee Yin berkata kerajaan Malaysia sedang mempertimbangkan untuk menggubal undang-undang baru untuk menghukum syarikat Malaysia yang menyebabkan jerebu di negara lain.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen