malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
JPN buat aduan polis isu beri kerakyatan pada warga China
ADS

Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) membuat laporan polis ke atas beberapa akaun Facebook yang menyebarkan khabar kononnya ada rakyat China diberikan MyKad.

Ketua Pengarah JPN, Ruslin Jusoh, memberitahu laporan itu dibuat oleh pegawai agensi terbabit kira-kira jam 9 pagi tadi di Ibu Pejabat Polis Daerah Putrajaya.

Katanya, beberapa akaun di media sosial menuduh JPN mengeluarkan kad pengenalan Malaysia kepada warga asing.

"Apa yang kita mahu (melalui aduan tersebut) ialah agar polis menjalankan siasatan menyeluruh berhubung dakwaan yang dibuat kerana maklumat yang disebarkan tidak benar sama sekali," katanya.

Sebelum ini JPN mengeluarkan kenyataan untuk menegaskan beberapa gambar yang tular mendakwa kerajaan PH memberikan kewarganegaraan kepada rakyat China adalah tidak benar.

Menurut Ruslin, sekeping gambar yang tular itu merujuk kepada wanita China yang berkahwin dengan rakyat negara ini sejak lebih 20 tahun lalu.

Katanya, wanita terbabit sebelum ini memiliki kad pengenalan merah dan memohon untuk mendapatkan kerakyatan mengikut Perkara 15 (1) Perlembagaan Persekutuan.

"Dia diberikan kerakyatan pada 2017," katanya.

Dengan adanya laporan polis tersebut, kata Ruslin, JPN berharap tidak ada mana-mana pihak menuduh agensi itu mengeluarkan dokumen terbabit dengan sewenang-wenangnya.

Katanya, JPN tidak memilih permohonan mendapatkan kewarganegaraan Malaysia berdasarkan kepada keturunan atau kerakyatan tertentu.

"Sebenarnya JPN dipandu oleh peraturan mengikut perlembagaan dan Akta Pendaftaran Negara 1959.

"Justeru, tidak ada sebarang isu JPN dituduh memberikan kerakyatan kepada mana-mana warga asing dengan mudah," katanya.

Sementara itu Ruslin menjelaskan satu lagi gambar tular memaparkan lima keping MyKad yang didakwa diberi kepada rakyat China sebenarnya imej dirampas pihak berkuasa daripada sindiket pemalsuan dokumen yang dibongkar pada 2015.

Katanya, kejadian itu berlaku di Sabah.

Lihat Komen