malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Wei Liang dituduh bunuh pengurus bank
Diterbitkan:  Aug 22, 2019 11:50 AM
Dikemaskini: 4:43 AM
ADS

Seorang pekerja di bahagian teknologi maklumat dihadapkan ke Mahkamah Majistret Kajang, hari ini atas pertuduhan membunuh Syed Muhammad Danial Syed Shakir dalam kejadian langgar baru-baru ini.

Yew Wei Liang, 41, yang memakai baju T dan seluar hitam hanya mengangguk tanda faham selepas pertuduhan dibacakan terhadapnya di hadapan Majistret Nor Afidah Idris.

Pengakuan tidak direkodkan daripada lelaki itu kerana kes bunuh adalah di bawah bidang kuasa Mahkamah Tinggi.

Tertuduh didakwa membunuh dengan menyebabkan kematian Syed Muhammad Danial, 29, di Kilometer 293.6 di Lebuhraya Utara-Selatan (Kuala Lumpur-Seremban) antara 1 dan 2 petang, 10 Ogos lepas.

Dia dituduh mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Siti Noor Hafizan Zakaria manakala tertuduh diwakili peguam, Vargese Onny dan S Selvam.

Terdahulu, Selvam berkata beliau ingin membuat aduan bahawa dalam tempoh tahanan reman, tertuduh telah mengalami penderaan dan kecederaan pada tubuh badan dan dibawa ke Hospital Kajang pada 13 Ogos.

Selvam juga memohon supaya mahkamah menetapkan tarikh untuk mendengar aduan yang dikemukakan anak guam mereka mengikut Seksyen 131 Kanun Prosedur Jenayah.

Mahkamah menetapkan 27 Sept untuk sebutan semula kes bagi menyerahkan laporan termasuk mendengar aduan tertuduh dan juga mengarahkan peguam mengemukakan laporan hospital berkaitan kecederaan yang didakwa dialami tertuduh pada tarikh sama (27 Sept).

Petugas media mula berkumpul seawal 8 pagi di mahkamah untuk membuat liputan pendakwaan kes tersebut.

- Bernama 

Lihat Komen