malaysiakini logo
story-image
ADS

KES NAJIB | Bekas menteri kewangan kedua Ahmad Husni Hanadzlah hari ini mengaku bahawa dia berbohong ketika berkata peletakan jawatannya tiga tahun lalu bukan kerana skandal 1MDB.

Ketika pemeriksaan balas dengan peguam Muhammad Shafee Abdullah, Husni berkata dia berbuat demikian kerana melindungi perdana menteri ketika itu Najib Razak.

"Saya nak tutup (cover) cerita sebenar. Saya tak mahu beritahu cerita sebenar kepada surat khabar.

"Saya tidak beritahu perkara sebenar. Saya lindungi perdana menteri (I was covering the prime minister)," katanya semasa perbicaraan kes SRC International terhadap Najib Razak di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Husni berkata demikian selepas ditanya Shafee berkenaan kenyataannya pada 2016 bahawa peletakan jawatannya tiada kaitan dengan 1MDB.

Walaupun dengan tindakannya itu, Husni mendakwa Najib sebagai pihak di belakang dakwaan dia membuat gangguan seksual.

Dia berkata demikian selepas Shafee merujuk ucapannya di Dewan Rakyat pada 24 Oktober 2016 - empat bulan selepas meletakkan jawatan.

"Saya berhenti, tetapi anda lihat di media sosial, dua hari lepas berhenti, mereka serang saya tanpa sebab, dan saya tahu siapa 'ABC' yang serang saya," katanya di Dewan Rakyat pada masa itu.

Shafee bertanya apakah dakwaan itu, dan Husni berkata "wang dan perempuan".

Shafee: Anda kaitkan (dakwaan gangguan seksual) dengan Najib?

Husni: Ya.

Shafee: (Dakwaan) Gangguan seksual oleh pekerja anda sendiri. Anda fikir Najib di belakang laporan gangguan seksual terhadap anda oleh pekerja anda sendiri?

Husni: Ya.

Shafee: Ada laporan polis terhadap anda?

Husni: Ya.

Soalan itu dibantah Timbalan Pendakwa Raya V Sithambaram.

"Saksi marah kerana ada sebab...Integriti tak boleh dipersoal dengan cara menghina apabila ia tiada kaitan dengan isu dalam mahkamah," katanya.

Shafee kemudian berkata kewibawaan saksi adalah penting, tetapi hakim Mohd Nazlan Mohd Ghazali bersetuju dengan pendakwaan dan tidak membenarkan soalan itu.

Minta digugurkan

Ketika pemeriksaan balas, Husni juga mendedahkan Najib mahu memindahnya ke Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan, yang menurutnya juga menjadi sebab dia meletakkan jawatan.

Katanya, di pada mulanya tahu kemungkinan perkara itu di media, yang melaporkan dia mungkin akan dipindah untuk mengetuai Unit Perancang Ekonomi (EPU).

"Saya kata (kepada PM) 'saya faham anda akan pindahkan saya'. Dia kata 'ya, saya akan pindah anda ke kerajaan tempatan'. Dan saya kata 'saya telah buat pelan rasionalisasi (1MDB)'.

"Tiada orang bantu bila kita ada masalah, tiada bantu anda kecuali saya. Dan saya hanya ada dua tahun lagi sebelum PRU 2018. Biar saya kekal (di Kementerian Kewangan).

"Perdana menteri kata 'saya nak anda ke kementerian baru unuk cabaran baru', dan saya kata ' gugurkan saya, terima kasih'."

Husni juga berkata satu lagi sebab dia meletakkan jawatan ialah "kerana Allah".

Husni menjadi menteri kewangan kedua sejak 2009 sehingga Jun 2016.

Najib berdepan tujuh pendakwaan salah guna kuasa, pecah amanah jenayah dan pengubahan wang haram melibatkan RM42 juta dari SRC International.

Dia dituduh menerima wang itu sebagai habuan kerana meluluskan pinjaman RM4 bilion daripada Kumpulan Wang Persaraan Diperbadankan (KWAP).

Najib menafikan sebarang salah laku atau menggunakan dana awam untuk kepentingan peribadi.

Lihat Komen