malaysiakini logo
story-image
story-image
mk-logo
Berita
PM bagi lampu hijau belajar Jawi dalam sukatan BM
Diterbitkan:  Aug 3, 2019 9:08 PM
Dikemaskini: 1:08 PM
ADS

Penggunaan tulisan khat Jawi dalam mata pelajaran Bahasa Melayu Tahun Empat boleh diteruskan, kata Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad.

Merujuk bantahan sesetengah pihak mengenai perkara itu, perdana menteri berkata ia hanya melibatkan sebahagian kecil masyarakat.

Beliau berkata kerajaan berpegang kepada dasar kemakmuran bersama dan tidak pernah menghalang penggunaan tulisan bahasa lain.

“Kita tak pernah bantah tulisan lain (termasuk) dalam bahasa Cina kerana ini adalah sesuatu yang istimewa di negara kita ini.

“Tulisan bahasa Cina tidak dibenarkan di negara lain seperti Indonesia umpamanya, Filipina dan Thailand, mereka guna tulisan mereka,” katanya menjawab pertanyaan seorang peserta Townhall Semarak Merdeka bersama Perdana Menteri di Melaka mengenai bantahan penggunaan tulisan khat.

Kenyataan perdana menteri itu menerima tepukan gemuruh ratusan hadirin pada sesi townhall itu yang diadakan sempena kunjungan Dr Mahathir ke Melaka bagi merasmikan sambutan Bulan Kebangsaan dan Kibar Jalur Gemilang 2019 yang akan berlangsung di Dataran Pahlawan, Bandar Hilir, malam ini.

Media sebelum ini melaporkan beberapa pemimpin dan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) DAP menggesa anggota kabinet daripada parti itu membantah rancangan memperkenalkan tulisan khat dalam kurikulum Tahun Empat Bahasa Melayu bermula tahun hadapan.

Bagaimanapun Kementerian Pendidikan dalam kenyataan semalam menegaskan bahawa pengenalan tulisan khat Jawi dalam mata pelajaran Bahasa Melayu Tahun Empat akan dilaksanakan tahun hadapan seperti dijadual.

Dr Mahathir berkata tulisan khat merupakan satu seni yang tinggi dan ketika kunjungan beliau ke Turki baru-baru ini, beliau melihat rakyat negara itu amat mahir dalam penulisan seni khat Arab walaupun mereka juga menggunakan tulisan rumi.

- Bernama

Lihat Komen