malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Politik berbeza pernah buat suami isteri akad nikah semula
Diterbitkan:  Jul 7, 2019 10:47 AM
Dikemaskini: 2:48 AM
ADS

Ketika hubungan PAS dan Umno semakin intim, Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin terkenang kembali betapa kemelut politik di antara dua parti Melayu suatu ketika dulu begitu mendalam di Terengganu.

Dalam hantarannya di media sosial, Mohd Asri berkata pada awal minggu ini beliau dikunjungi seorang ustaz dari negeri di Pantai Timur itu.

Katanya individu tersebut bekas aktivis sebuah parti politik, namun tidak menyatakan secara jelas pertubuhan mana yang dimaksudkannya.

Mohd Asri yang kerap memberikan kritikan mengenai perbalahan berpunca daripada perbezaan politik di negara ini berkata ustaz tersebut bercerita mengenai tiga abangnya yang sudah berkahwin kemudian melakukan akad nikah semula gara-gara politik yang berbeza.

"Ini dibuat atas alasan kadi itu (yang menikahkan kali pertama) adalah dari parti lawan, maka akidah mereka rosak dan batal.

"Dalam bahasa mudahnya, mereka (kadi yang menikahkan) kafir. Maka, setelah akad yang berdaftar, dibuat akad yang baru," katanya.

Untuk rekod perselisihan pandangan politik di antara PAS dan Umno pernah mencapai titik serius pada era 1980-an dan awal 1990-an lalu. Secara perbandingan ia lebih ketara di Kelantan dan Terengganu.

Usah mudah mengkafirkan

Perbezaan fahaman itu pernah menyaksikan berlaku sembahyang dua imam dalam masjid sama, pemulauan majlis keraian atau kenduri, perceraian pasangan suami isteri dan penolakan sembelihan.

Sesetengah pihak mengaitkan kejadian itu dengan ucapan dibuat Abdul Hadi Awang di Banggol Peradong, Terengganu pada April 1981. Ia kemudian digelar sebagai "Amanat Haji Hadi".

Selepas BN diketepikan oleh PH dari Putrajaya, pemimpin semasa Umno dan PAS menyalahkan orang tertentu dalam parti berkenaan sebagai punca pertelingkatan silam.


Baca Pensyarah terkejut MP PAS nak sekeh kepala mufti


Kata Mohd Asri, beliau bertanya mengenai perkembangan semasa di Terengganu kepada ustaz yang berkunjung ke pejabatnya itu dan masih adakan lagi pasangan yang berakad nikah semula.

"Jawab beliau, sekarang sudah tidak lagi. Dah jadi sahabat," katanya.

Ekoran itu mufti berkenaan mengutarakan soalan sama ada pendirian puluhan tahun silam atau sekarang yang benar, atau kedua-dua era itu dianggap benar.

"Saya tanya lagi, dahulu ke betul atau sekarang ke betul? Atau dahulu pun betul - ertinya parti itu kafir - dan sekarang pun betul - iaitu dah tidak kafir lagi? Tapi, apa asas untuk perbezaan itu?" katanya.

Justeru Mohd Asri berkata itu adalah antara bahaya yang tercetus apabila isu agama dilibatkan dalam perbezaan dan persaingan politik.

"Apa pun, kita doakan agar sikap dan pegangan seperti itu tidak wujud lagi. Semoga umat Islam semuanya tidak mudah mengkafirkan sesama sendiri," katanya.

Lihat Komen