malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Usah gelabah 'fatwa' muktamar PAS
Diterbitkan:  Jul 1, 2019 9:52 PM
Dikemaskini: 1:52 PM
ADS

Bekas naib presiden PAS, Iskandar Abdul Samad menyindir pihak yang gelabah dengan 'fatwa' wajib jatuhkan PH.

Kata bendahari PAS Pusat itu, bukan tugas parti itu untuk mengeluarkan sesuatu fatwa yang menjadi tanggungjawab Majlis Fatwa Kebangsaan.

"Majlis fatwa yang keluarkan fatwa bukan muktamar (PAS), yang gelabah sangat kenapa?" katanya dalam kenyataan di Facebook.

PAS mencetuskan kontroversi apabila Dewan Ulama Pusat PAS berpendirian wajib untuk mereka menjatuhkan kerajaan PH yang ada sekarang.

Ketua Dewan Ulama PAS, Dr Nik Zawawi Salleh berkata tiada khilaf (pertikaian) mengenai hal itu dan menggesa parti itu tidak banyak menoleh ke belakang.

"Parti kita, PAS, berhadapan dengan PH hukumnya adalah wajib. Menjatuhkan kerajaan yang sedia ada ketika ini hukumnya wajib," katanya yang kemudian disambut laungan takbir.

"Perkara ini kita jangan khilaf... jangan khilaf. Kita bergerak ke depan, jangan kita banyak menoleh ke belakang," katanya.

Beliau berkata demikian ketika menggulung perbahasan bagi pihak Dewan Ulama Pusat PAS pada hujung muktamar di Stadium Tertutup Sukpa di Indera Mahkota, Kuantan pada 23 Jun lalu.

Dalam kenyataan sama, Iskandar turut membidas pihak yang membuat laporan polis terhadap kenyataan Dewan Ulama Pusat PAS itu.

"Siap buat report (laporan) polis dan beri amaran keras kepada PAS. Spray (sembur) Shelltox (racun serangga) aje (saja)," katanya.

Lihat Komen