malaysiakini logo
story-image
story-image
mk-logo
Berita
Rafidah cerita murid tadika ingatkannya tentang mati
ADS

Tafsiran agama yang sempit tidak sepatutnya dibenarkan diajar di sekolah, kata bekas menteri perdagangan, antarabangsa dan industri, Rafidah Aziz.

Bercakap dalam sebuah forum hari ini, Rafidah menegaskan amalan itu bercanggah usaha kerajaan dalam memupuk perpaduan di kalangan masyarakat berbilang kaum.

Beliau berkata keadaan sedemikian berlaku apabila sekolah dipimpin oleh pendidik yang menafsirkan pendidikan dengan cara mereka sendiri.

"Bila bercakap tentang penyatuan, jangan ajar di sekolah-sekolah yang kamu tidak boleh mengucapkan kepada orang lain Merry Christmas, kamu tak boleh mengucapkan Happy Deepavali kepada orang Hindu.

"Itu bukan penyatuan, ini bukan dasar kerajaan. Ini hanya tafsiran oleh beberapa orang bodoh," kata Rafidah semasa forum pendidikan yang dianjurkan oleh kumpulan pendidikan Gerak dan Persatuan Patriot Kebangsaan (Patriot) di Fakulti Undang-undang Universiti Malaya (UM) hari ini.

Beliau menjawab soalan hadirin mengenai langkah untuk menanamkan semangat perpaduan di kalangan rakyat Malaysia khususnya golongan muda.

Rafidah berkata masalah seperti itu tidak semestinya salah sistem pendidikan kerana kadangkala para guru menggunakan cara sendiri dalam mendidik para pelajar.

Beliau juga menceritakan pengalamannya melawat sebuah sekolah tadika di sebuah kampung di Kuala Kangsar apabila beliau disambut oleh kanak-kanak di sekolah berkenaan dengan persembahan nasyid.

"Ketika saya masih seorang MP dan menteri, saya pergi ke tadika yang ditaja kerajaan dan ada anak-anak kecil berusia lima tahun yang bertudung, menyanyi kepada kami orang dewasa, 'Ingatlah mati' dan sebagainya.

"Dalam ucapan ucapan saya, saya menghentam (pentadbiran) sekolah berkenaan. Adakah ini yang kamu ajar? Kanak-kanak ini belum pergi ke sekolah lagi dan kamu mahu mereka ingatkan orang dewasa tentang akhirat?".

"Adakah ini dasar kerajaan? Tidak. Kerajaan tidak tahu, jadi kita harus melaporkan penyimpangan ini, jika kita tidak berbuat demikian, penyimpangan ini menjadi norma," tambah Rafidah.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen