malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Haziq: Pengakuan untuk elak nasib sama seperti Altantuya
Diterbitkan:  Jun 19, 2019 12:31 PM
Dikemaskini: 4:32 AM
ADS

Pada sekitar tahun 2006, warga Mongolia Altantuya Shariibuu ditembak dua kali dan mayatnya diletupkan di dalam hutan di Shah Alam.

Dua bekas anggota polis cawangan khas kemudiannya didapati bersalah dan mahkamah menjatuhkan hukuman mati ke atas mereka sementara soalan masih berlegar mengenai motif pembunuhan.

Sekutu rapat, bekas perdana menteri Najib Razak, Abdul Razak Baginda pada mula didakwa bersubahat dengan kedua-dua mereka tetapi kemudiannya dilepaskan. Seorang bekas anggota polis itu kemudian melarikan diri ke Australia.

Apa yang berlaku menurut Haziq Abdullah Abdul Aziz yang mengaku sebagai individu dalam klip seks, yang didakwa melibatkan Menteri Hal Ehwal Ekonomi Azmin Ali adalah pembunuhan yang mengerikan.

"(Pengakuan itu) satu risiko tetapi saya lebih suka menjadi tumpuan daripada menerima nasib sama seperti Altantuya Shaariibuu," katanya kepada akbar the Sun.

Haziq, yang mendakwa bahawa aksi ranjangnya dengan menteri itu yang dirakamkan tanpa izinnya, berkata hidupnya menjadi percaturan apabila video itu didedahkan.

Ketua Pemuda PKR Santubong yang berusia 27 tahun itu mendakwa bahawa dia takut dengan “apa yang mampu” oleh sesetengah pihak yang mahu menutup mulutnya itu.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen