malaysiakini logo
story-image
ADS

Presiden PKR, Anwar Ibrahim, menyifatkan adalah tidak masuk akal untuk mana-mana pihak mengaitkan beliau dengan penyebaran video intim yang dikaitkan dengan Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Azmin Ali.

Bahkan anggota parlimen Port Dickson itu juga seakan memberi nasihat kepada wartawan agar tidak menyatakan sesuatu yang "tidak benar".

"Kamu (wartawan) tidak boleh kata benda yang tidak benar," katanya.

Tambah Anwar untuk membuat sesuatu tuduhan perlu ada bukti yang berkaitan. Sebaliknya, kata beliau, tindakan itu tidak wajar dilakukan sama sekali.

"Tidak masuk akal langsung untuk kita meletakkan keraguan kepada pihak lain tanpa sebarang bukti," katanya.

Anwar ditemui selepas menghadiri majlis Rumah Terbuka Aidilfitri Dewan Perniagaan dan Industri India Muslim Malaysia di Petaling Jaya malam ini.

Anwar pada 16 Jun menyangkal dakwaan kononnya beliau merupakan dalang di sebalik penyebaran video intim yang mencetuskan kontroversi baru-baru ini.

Enggan buat telahan

Ia melibatkan seorang pemimpin Pemuda PKR peringkat cabang, Haziq Abdullah Abdul Aziz. Dia dalam dakwaannya mengaku berasmara dengan Azmin.

Bagaimanapun Azmin yang juga timbalan presiden PKR menafikan tuduhan tersebut.

Ketika siasatan masih dijalankan pendedahan tersebut dilihat sebahagian daripada kesan persaingan dua kumpulan berbeza dalam PKR.

Kata Anwar tidak ada sebab untuk beliau atau penyokongnya terlibat dalam perbuatan sedemikian.

Sementara itu, mengenai isu ketulenan video intim berkenaan, Anwar berkata lebih baik ia diserahkan kepada pihak polis untuk menyiasatnya.

Beliau mengulas laporan media Australia yang mendakwa tiada sebarang bukti menunjukkan video tersebut dimanipulasi. Ia sekali gus menguatkan teori bahawa klip video itu adalah tulen.

"Itu satu penelitian yang dibuat. Saya fikir kita serahkan kepada pelaksanaan pihak PDRM.

“Dengan itu, saya tidak mahu buat apa-apa telahan," katanya lagi.

Dalam pada itu Anwar berkata perpaduan dalam parti itu tidak terjejas disebabkan sentimen dan "fitnah" yang melanda.

Lihat Komen