malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Perbicaraan kes rasuah RM1 juta Ku Nan bermula 3 Sept
ADS

Perbicaraan kes rasuah RM1 juta melibatkan bekas menteri Wilayah Tengku Adnan Tengku Mansor ditetapkan pada 3 September.

Demikian kata Timbalan Pendakwa Raya, Mohamad Firdaous Mohamed Idris selepas menghadiri sebutan kes Tengku Adnan di hadapan hakim Mohd Nazlan Mohd Ghazali di Mahkamah Kuala Lumpur, pagi ini.

Firdous berkata selain dari 3 September, mahkamah juga menetapkan perbicaraan dari 4 hingga 5 September, dan 10 hingga 12 September.

Beliau memberitahu bahawa mahkamah dimaklumkan hari ini pihak pendakwaan telah menyerahkan dokumen mahkamah kepada tertuduh mengikut keperluan di bawah Seksyen 51A Kanun Prosedur Jenayah.

"Kami akan menyerahkan kenyataan saksi (kepada pasukan peguam bela Tengku Adnan) kemudian.

"Kami mungkin akan panggil antara 20-30 (pendakwa raya) saksi," kata Firdous, sambil menambah bahawa mahkamah turut menetapkan 16 Ogos untuk sebutan lanjut kes ini.

Seksyen 51A yang berkait dengan dokumen mahkamah menyatakan bahawa pihak pendakwaan perlu menyerahkan kepada pembelaan sebelum permulaan percubaan.

Turut hadir pada prosiding hari ini, peguam Tengku Adnan, Tan Hock Chuan, turut mengesahkan tarikh perbicaraan apabila ditemui selepas prosiding.

Pada 15 November tahun lepas, Tengku Adnan meminta mahkamah dibicarakan tuduhan menerima rasuah RM1 juta daripada seorang ahli perniagaan Tan Eng Boo, melalui cek Public Bank milik syarikat Pekan Nenas Industries Sdn Bhd, yang dimasukkan dalam akaun Bank CIMB milik Tengku Adnan.

Pemberian suapan itu didakwa untuk mendapatkan kelulusan permohonan Nucleus Properties Sdn Bhd (kini dikenali sebagai Paragon City Development Sdn Bhd) untuk meningkatkan nisbah plot tapak dengan pembangunan di Lot 228, Jalan Semarak, Kuala Lumpur.

Kesalahan ini, didakwa dilakukan di Bank CIMB Berhad, cawangan Pusat Dagangan Putra World, Tingkat 2, Blok Podium, Pusat Dagangan Dunia Putra, Jalan Tun Ismail di Kuala Lumpur pada 27 Disember 2013.

Tuduhan itu disabitkan di bawah Seksyen 16 (a) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 yang menetapkan penjara maksimum 20 tahun dan denda tidak kurang daripada lima kali amaun atau nilai suapan, atau RM10,000, yang mana adalah lebih tinggi.

Tengku Adnan juga menghadapi pertuduhan alternatif menerima RM1 juta tanpa pertimbangan Tan melalui cek Public Bank milik Pekan Nenas Industries Sdn Bhd yang telah dimasukkan ke dalam akaunnya.

Tertuduh didakwa menerima wang walaupun mengetahui bahawa Tan, yang merupakan pengarah di Nucleus Properties Sdn Bhd (kini dikenali sebagai Paragon City Development Sdn Bhd), bimbang dengan fungsi rasmi Tengku Adnan.

Tengku Adnan didakwa bawah Seksyen 165 Kanun Keseksaan dan dihadapkan ke penjara sehingga dua tahun atau denda, atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Lihat Komen