malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
45 NGO gesa PM batalkan projek tambakan P Pinang
ADS

Empat puluh lima NGO berkumpul hari ini untuk menyokong petisyen oleh Penang Forum bagi menggesa Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad membatalkan projek penambakan laut di selatan di negeri itu, yang melibatkan pembinaan tiga pulau buatan.

NGO yang terdiri daripada kumpulan dari Pulau Pinang, Johor dan Melaka serta negeri-negeri lain telah menyaksikan kesan penambakan di pantai-pantai mereka, kata ahli Penang Forum, Khoo Salma Nasution.

Khoo berkata sejak dilancarkan pada 10 Mei, kira-kira 12,000 menandatangani petisyen itu yang mengandungi 20 alasan mengapa projek itu perlu dibatalkan.

"20 alasan termasuk kerugian ditanggung nelayan, impak negatif terhadap alam sekitar, dan beban kewangan yang akhirnya akan disampaikan kepada rakyat, kepada anak-anak dan cucu kita," katanya pada sidang akhbar hari ini yang dihadiri oleh 18 NGO di pejabat Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) di Jalan Masjid Negeri.

"Rakyat perlu bercakap mengenai projek itu, yang melibatkan penambakan tanah seluas 4,500 ekar kerana wakil negeri telah diberitahu untuk tidak mempersoalkan perkara itu," kata Khoo.

Ditanya mengenai petisyen balas yang dimulakan oleh satu lagi kumpulan yang dipanggil Anak Pinang yang menyokong projek penambakan dan Pelan Induk Pengangkutan Pulau Pinang, Khoo enggan mengulas lanjut.

Khoo juga ditanya sama ada satu referendum perlu diadakan kerana pemimpin kerajaan negeri mendakwa majoriti rakyat menyokongnya dengan memberi mandat besar kepada Pakatan Harapan pada pilihan raya umum ke-14, 9 Mei tahun lepas.

Beliau berkata "Pada pilihan raya yang lalu, orang mengundi menentang Perdana Menteri Najib Abdul Razak dan kleptokrasi tetapi tidak bermakna mereka mengundi untuk keseluruhan pakej (manifesto)."

Bulan lalu, Ketua Menteri Chow Kon Yeow mengumumkan projek penambakan itu telah diluluskan dengan 18 syarat, yang CAP menemui "mengejutkan dan mengganggu".

Difahamkan pembangunan di tiga pulau buatan itu akan membiayai Pelan Induk Pengangkutan Pulau Pinang, yang dijangka menelan belanja kira-kira RM46 bilion.

Naib Presiden CAP Mohideen Abdul Kader berkata projek itu harus ditolak kerana ia tidak dapat menyelesaikan masalah lalu lintas di negeri itu.

"Ia kini menjadi projek pembangunan besar-besaran. Apa yang kita perlukan adalah pelan pengangkutan awam yang baik," kata Mohideen.

"Tetapi daripada memberi tumpuan kepada pelan pengangkutan awam yang baik, kerajaan memberi tumpuan kepada projek besar ini, yang akan membebankan kita dan generasi akan datang dengan hutang, jadi kita tidak melihat rasional projek mega itu," katanya.

Lihat Komen