malaysiakini logo
story-image
story-image
story-image
story-image
mk-logo
Berita
Polis temui kaitan Jho Low dan barangan kemas dirampas - Laporan
Diterbitkan:  May 18, 2019 6:54 PM
Dikemaskini: 10:58 AM
ADS

Polis dilaporkan telah menemukan hubungan antara ahli perniagaan dalam buruan Jho Low dan barangan kemas yang dirampas di kediaman berkaitan bekas perdana menteri Najib Razak.

Menurut The Edge, para penyiasat telah menjejaki ratusan juta dolar AS yang masuk ke dalam empat akaun syarikat di Singapura datangnya dari 1MDB.

Syarikat-syarikat di Singapura itu didakwa membelanjakan AS247.59 juta (RM1.03 bilion) daripada dana 1MDB untuk membeli barangan kemas daripada 30 tukang emas dari seluruh dunia. 

Kebanyakan barang kemas berkenaan, kata laporan itu ditemui di Pavilion Residencies yang diserbu polis tahun lalu.

Syarikat tersebut ialah Blackstone Real Estate Partners, Blackrock Commodities, Alsen Chance Holdings dan Brightstone Jewellery yang dimiliki oleh orang kepercayaan Low, Eric Tan Kim Loong.

Terdahulu, pihak berkuasa SIngapura telah mendedahkan Low menggunakan nama Eric sebagai proksi bagi membuka akaun korporat bank, termasuklah akaun Tanore yang dikaitkan dengan skandal RM2.6 bilion.

212 beg tangan

Jabatan Keadilan (DOJ) AS pula menemukan jejak dana dari 1MDB yang dikutip pada fasa Aabar BVI di dalam akaun Blackstone dan Alsen Chance.

Riza Aziz, anak tiri Najib didakwa menggunakan AS1.2 juta daripada akaun Alsen Chance bagi membeli poster filem mahal.

Jun lalu, polis menyerbu beberapa unit hartanah yang dikaitkan dengan Najib. Pada serbuan tersebut, polis merampas hampir 12,000 barang kemas, 401 jam tangan dan wang tunai dalam pelbagai mata wang.

Turut dirampas ialah 567 beg tangan daripada 37 jenama yang berbeza yang memerlukan penjagaan khas oleh pihak polis.

The Edge melaporkan terdapat 212 beg tangan buatan Hermes dan bernilai RM47 juta.

Sebahagian besar barangan mewah yang dirampas polis dilaporkan dari pangsapuri yang dimiliki oleh Obyu Holdings Bhd.

Obyu Holdings dimiliki oleh Bustari Yusof, abang mantan menteri kerja raya Fadillah Yusof. Bustari merupakan orang kepercayaan Najib.

Kerajaan telah memfailkan notis pelucuthakan bagi barangan tersebut.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen