malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Pemuda PKR: Takiyuddin perlekeh pengampunan Agong pada Anwar
Diterbitkan:  May 11, 2019 9:18 AM
Dikemaskini: 6:54 AM
ADS

Pemuda PKR hari ini menggesa Setiausaha Agong PAS Takiyuddin Hassan menarik balik dakwaan dan memohon maaf secara terbuka kerana menggelar Anwar Ibrahim sebagai seorang banduan.

Kata ketuanya, Akmal Nasrullah Mohd Nasir, kenyataan Takiyuddin secara tidak langsung memperlekeh pengampunan diraja yang diberikan kepada presiden PKR itu.

“Kenyataan Takiyuddin ternyata berniat jahat dengan sengaja untuk menimbulkan penghinaan terhadap Anwar Ibrahim dan secara tak langsung memperlekeh perkenan Yang di-Pertuan Agong untuk mengurniakan pengampunan penuh kepada Anwar Ibrahim,” katanya dalam kenyataan media hari ini.

Tambah Akmal, Takiyuddin gagal memahami maksud perundangan ‘banduan’ biarpun mengakui dirinya sebagai seorang peguam.

“Pada 16 Mei 2018, Yang Di-Pertuan Agong telah memberikan pengampunan penuh tanpa syarat kepada Anwar yang membawa maksud sabitan ke atas kes liwat II telah diketepikan terus dan Anwar dianggap sebagai bukan seorang banduan.

“Beliau juga dibenarkan untuk terus menyertai pilihan raya yang bermaksud sekatan lima tahun di bawah Perkara 48 Perlembagaan Persekutuan tidak berbangkit,” katanya.

Akmal turut menyifatkan kenyataan Takiyuddin sebagai "berniat jahat, biadab, dan melampaui batas".

Takiyuddin dilaporkan mengeluarkan kenyataan itu pada Rabu ketika menyampaikan ceramah di Taman Indah, Sandakan.

Dalam ceramahnya, Takiyuddin mempersoalkan sama ada Anwar sesuai menjadi perdana menteri kerana menurutnya status banduan adalah status seumur hidup biarpun setelah seorang itu keluar daripada penjara.

Takiyuddin turut mempersoalkan pengampunan diraja yang diberikan kepada Anwar selain menambah bahawa kesalahan liwat yang dijatuhkan ke atas pemimpin PKR itu tidak boleh dipersoalkan kerana keputusannya dibuat oleh Mahkamah Persekutuan.

Sementara itu, Timbalan Ketua Pemuda Amanah Faiz Fadzil menyifatkan kenyataan Takiyuddin sebagai celupar dan tidak menghormati kuasa Yang Di-Pertuan Agong dalam memberikan pengampunan penuh tanpa syarat kepada Anwar pada 16 Mei 2018.

Jelas Faiz, pengampunan berkenaan dilaksanakan mengikut prosedur undang-undang dan prinsip keadilan di bawah Perkara 42 Perlembagaan Persekutuan.

"Jangan hanya kerana mahu membela Najib Razak yang kini berhadapan puluhan kes penyelewengan dan korupsi, PAS sanggup berterusan menggadaikan prinsipnya membela kezaliman dengan membangkitkan isu Anwar sebagai banduan sedangkan beliau telah diiktiraf undang-undang layak dipilih sebagai Perdana Menteri," katanya.

Lihat Komen