malaysiakini logo
story-image
story-image
story-image
story-image
story-image
mk-logo
Berita
Saman lucut hak Najib, Rosmah: Siapa sebenarnya mereka?
ADS

Jabatan Peguam Negara (AGC) semalam menfailkan notis usul berhubung pelucutan hak terhadap bekas perdana menteri Najib Razak, isterinya, Rosmah, dan anak-anak mereka. Riza Aziz, Nor Ashman, dan Nooryana Najwa

Selain itu, 13 individu dan beberapa yayasan dan syarikat lain turut dinamakan. Saman yang sama juga difailkan terhadap sebuah syarikat yang dikaitkan dengan seorang rakan sekutu Najib, yang membawa jumlah mereka kepada 19.

Malaysiakini cuba mengenalpasti siapa individu-individu, yayasan dan syarikat yang dinamakan itu selain Najib dan keluarganya.

1. Mohd Kyizzad Mesran

Tidak banyak yang diketahui tentang Mohd Kyizzad. Dia pernah berkhidmat di Jabatan Perdana Menteri di bahagian pengurusan aset.

2. Senijauhar Sdn Bhd

Senijauhar Sdn Bhd adalah sebuah syarikat yang mempunyai kaitan dengan Umno Johor. Menurut Suruhanjaya Syarikat Malaysia, para pengarahnya adalah Pengerusi Umno Johor, Hasni Mohamad; ketua Umno Kluang, Jais Sarday, dan Adun Semarang, Samsolbari Jamali.

Hasni Mohamad

Ketika dihubungi Hasni berkata syarikat itu ditubuhkan untuk menguruskan aset Umno Johor termasuk 27 kenderaan Nissan Urvan yang dirampas oleh pihak berkuasa tahun lalu. Van-van berkenaan digunakan oleh Skuad Sayang Wanita Umno negeri.

Katanya, syarikat itu masih belum menerima notis pelupusan hak untuk van-van berkenaan.

3. Aiman Ruslan

Tidak banyak yang diketahui mengenainya kecuali beliau pernah berkhidmat dengan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais).

The Edge, yang memetik notis pelucuthakan, berkata kenderaan Nissan X-Trail 4WD yang didaftarkan atas nama wanita itu telah disita pada 13 Ogos 2018.

Tidak jelas bagaimana beliau dikaitkan dengan Najib.

4. Yayasan Rakyat 1Malaysia

Yayasan Rakyat 1Malaysia adalah yayasan yang dipengerusikan Najib yang menyenaraikan matlamatnya sebagai membantu rakyat Malaysia yang kurang bernasib baik melalui pendidikan dan sukan.

Mengikut notis pelucuthakan itu, RM6.87 juta dirampas dari yayasan itu pada 16 Ogos tahun lalu.

Wall Street Journal sebelum ini melaporkan bahawa Yayasan Rakyat 1Malaysia telah digunakan untuk menyalurkan sumbangan berjuta-juta ringgit daripada Kumpulan Genting sebagai balasan kepada 1MDB yang membeli aset kuasa kumpulan itu pada harga yang melambung.

Laporan itu berkata ini adalah cara tidak langsung untuk 1MDB menyalurkan wang untuk digunakan pada pilihan raya umum ke-13.

5. Yayasan Semesta

Mengikut notis pelucuthakan itu, RM4,757.02 dirampas dari akaun bank Yayasan Semesta di Petaling Jaya pada 17 Januari tahun ini.

Yayasan Semesta berdaftar di Petaling Jaya dan beroperasi dari sebuah masjid tempatan. Tidak jelas bagaimana yayasan ini dikaitkan dengan Najib.

6. Yayasan Mustika Kasih

Menurut notis pelucuthakan sebanyak RM100,000 telah dirampas dari Yayasan Mustika Kasih pada 17 Januari tahun ini.

Yayasan itu sebelum ini bekerjasama dengan kerajaan dan yayasan lain untuk membantu orang ramai untuk menunaikan umrah.

Tidak jelas bagaimana asas ini dikaitkan dengan Najib.

7. Rembulan Kembara Sdn Bhd

Syarikat itu dahulunya dikenali sebagai Goldfin Group Sdn Bhd dan berpangkalan di Pulau Pinang.

Sebagai Goldfin Group, ia adalah antara beberapa syarikat swasta yang menyumbang kepada Dana Kesejahteraan Kanak-kanak Antarabangsa yang dilancarkan oleh Rosmah pada Februari 2013. Dana itu ditubuhkan berikutan lawatannya ke Gaza.

RM35,510 dirampas dari akaun bank Rembulan Kembara pada 11 Mac tahun ini.

8. Goh Gaik Ewe

Goh adalah ibu ahli perniagaan Jho Low yang kini menjadi buruan. Banglo keluarga itu di Pulau Pinang adalah antara barangan yang disenaraikan dalam notis pelucuthakan.

 

RM852,515 juga dirampas dari akaunnya.

9. Ng Chong Hwa

Lebih dikenali sebagai Roger Ng, bekas ahli perbankan Goldman Sachs yang juga adalah sekutu Low yang telah diekstradisi ke Amerika Syarikat untuk menghadapi tuduhan pengubahan wang haram.

RM1.45 juta telah dirampas dari akaun banknya pada 11 Mac tahun ini.

10. Lim Hwee Bin

Lim adalah isteri Ng. Menurut Bloomberg, penyiasat sedang menyiasat pemindahan AS$17.5 juta kepadanya, sejurus selepas penjualan bon 1MDB pada Mei 2012.

RM429,234 yang disita berjaya dirampas dari akaunnya tahun ini.

11. Kee Kok Thiam

Menurut The Edge, Kee telah ditugaskan oleh Ketua Pegawai Eksekutif SRC International Nik Faisal Ariff Kamil untuk memasukkan wang tunai ke dalam akaun AmBank Najib.

Beliau juga dihubungi oleh Low untuk membantu mengatur layanan VIP untuk Nawaf Obaid, adik kepada Tarek Obaid dari PetroSaudi International.

RM1.52 juta telah dirampas dari akaunnya pada 11 Mac tahun ini.

12. Tan Vern Tact

Tan adalah pengarah eksekutif di Utama Banking Group Bhd (UBG) dan pengarah bukan eksekutif di Loh & Loh dan Putrajaya Perdana. Syarikat-syarikat ini dikaitkan dengan Low.

RM6.44 juta dirampas dari akaunnya pada 11 Mac tahun ini.

13. Geh Choh Hun

Geh adalah orang kepercayaan Low. Beliau mempengerusikan Kelab Kebajikan 1Malaysia Pulau Pinang, yang aktif dalam menganjurkan makan malam dan mengagihkan sumbangan wang tunai kepada beberapa pertubuhan, termasuk NGO dan tiga kumpulan media tempatan Cina, semasa pilihan raya umum 2013.

RM133,388 telah dirampas dari akaunnya pada 11 Mac tahun ini.

14: Obyu Holding Sdn Bhd

Obyu Holdings dimiliki oleh Bustari Yusof, adik bekas menteri kerja raya, Fadillah Yusof. Bustari adalah orang kepercayaan rapat Najib.

Menurut Bernama, AGC sedang berusaha untuk menyita dari Obyu Holdings sebanyak 11,990 unit barang kemas, jam tangan 401 utas dan 16 unit aksesori jam tangan, cermin mata 234 unit dan 306 beg tangan serta wang tunai berjumlah RM114,164,393.44 dalam pelbagai denominasi.

Semakan di mahkamah semalam itu mendapati kes berkenaan telah dibawa di hadapan Timbalan Pendaftar Mahkamah Tinggi Jenayah.

Bagaimanapun, tarikh kes itu akan didengar di mahkamah mana belum ditetapkan lagi.

 


Lihat Komen