malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Bekas pengerusi Gerakan Pulau Pinang tarik balik kenyataan fitnah pada Guan Eng
ADS

Bekas pengerusi Gerakan Pulau Pinang Teng Chang Yeow menarik semula kenyataan berbaur fitnah terhadap Menteri Kewangan Lim Guan Eng.

Dalam kenyataan penarikan semula yang dibaca dalam Mahkamah Tinggi di Pulau Pinang hari ini Teng berkata beliau menarik semula kenyataan yang dibuat ketika sidang media yang diadakan pada 16 dan 18 Januari 2018.

Kenyataannya itu diterbitkan dalam akhbar New Straits Times, yang bertajuk Come clean on payments, Penang urged (Pulau Pinang digesa berterus-terang mengenai pembayaran) pada 17 Januari tahun lalu.

Ia turut diterbitkan oleh akhbar Berita Harian pada hari yang sama dengan tajuk, “Pulau Pinang sembunyi fakta bayaran.“

Pada 19 Januari tahun lalu, New Straits Times melaporkan satu laporan berita yang turut memetik Teng, dengan artikel “Penang BN claims CM lied about 4 issues” (BN Pulau Pinang dakwa ketua menteri tipu mengenai 4 isu).

Susulan daripada laporan tersebut, Lim menyaman Teng atas dakwaan memfitnahnya, berikutan Teng yang mengatakan Lim menipu berhubung kenyataan projek terowong dasar laut dan projek lebuh raya.

“Saya kesal atas kesulitan yang dihadapi YB Tuan Lim Guan Eng berikutan laporan berkenaan,” kata Teng mebaca kenyataannya di hadapan hakim Rosilah Yob.

Peguam Simon Murali mewakili Lim, manakala Teng pula diwakili oleh peguam Kek Boon Wei.

Menurut hakim, keputusan hari ini adalah muktamad dan tiada sebarang kos dikenakan oleh kedua-dua belah pihak.

[Baca berita asal]

Lihat Komen