malaysiakini logo
story-image
story-image
ADS

Timbalan Presiden PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man berkata sekiranya Islam tidak terancam, maka mustahil ribuan hadir berdemonstrasi pada hari ini.

Ini katanya, diadakan kerana rakyat menyedari kedudukan Islam semakin terancam di bawah pentadbiran PH.

“Kalau Islam tak ditekan dan tidak terancam, mustahil ribuan hadir hari ini. Jadi, kita berhimpun kerana kita menyedari ancaman yang berlaku kepada Islam dalam negara kita.

“Dan perhimpunan kita hari ini adalah untuk memberi amaran kepada golongan yang sedang bekerja keras menghalang Islam. Kita berhimpun untuk beri amaran dan peringatan bahawa umat Islam tidak berdiam diri,” katanya ketika berucap pada perhimpunan mempertahankan Islam, anjuran Gerakan Pembela Ummah hari ini.

Timbalan presiden PAS juga berkata himpunan mempertahankan kedaulatan Islam hari ini tidak akan berakhir begitu sahaja.

Sebaliknya, kata beliau suatu memorandum akan dihantar kepada Yang diPertuan Agong (YDPA), Majlis Raja-Raja Melayu dan parlimen bagi memperincikan isu-isu seperti Statut Rom, isu kematian Muhammad Adib Mohd Kassim, Bahasa Kebangsaan dan Sijil Peperiksaan Bersama (UEC).

Jangan hantar Zakir Naik pulang ke India

Dalam ucapan Tuan Ibrahim, beliau juga turut memberi amaran supaya kerajaan tidak menghantar pendakwah kontroversi, Zakir Naik pulang ke India.

“Tolong pertahan Zahir Naik, kita desak kerajaan jangan sesekali hantar Zakir Naik pulang ke India,” katanya.

Kerajaan India baru-baru ini secara rasmi mendakwa Zakir terlibat dengan tuduhan pengubahan wang haram.

Zakir yang menetap di Malaysia sejak 2017, dituduh memperoleh aset berkaitan jenayah bernilai AS$28 juta, namun beliau menafikan dakwaan berkenaan, lapor BBC.

Susulan itu, Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad berkata, kerajaan akan mengkaji tuduhan tersebut sebelum tindakan selanjutnya diambil atau sebaliknya menyerahkan kepada kerajaan India bertindak.

Sementara itu, Ketua Pemuda Umno, Asyraf Wajdi Dusuki ketika berucap menegaskan perhimpunan hari ini cuma permulaan kepada perhimpunan lebih besar.

Katanya, rakyat tidak boleh menerima jika institusi raja-raja Melayu dipermainkan.

“Terbaru raja-raja Melayu dihina, dalam perlembagaan kita kena pertahankan institusi raja-raja dan pertahankan martabat serta kesucian Islam.

“(Ada) kata raja Melayu perompak, dalam forum itu ada Peguam Negara Negara Tommy Thomas. Kita mesti desak Tommy Thomas letak jawatan. Dia tak layak jadi peguam negara, dia biarkan raja Melayu dihina,” katanya.

Malaysiakini hari ini melaporkan sekitar 1,000 peserta himpunan mempertahankan kedaulatan Islam, anjuran Gerakan Pembela Ummah.

Bagaimanapun, sumber polis Dang Wangi memaklumkan jumlah kehadiran peserta yang hadir lebih 3,000 orang.

Sementara itu, penganjur Gerakan Pembela Ummah (Ummah) berkata perhimpunan kali ini berjaya menarik kehadiran 10,000 peserta.

Lihat Komen