malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Amanah beri amaran pecat ahli jadi calon bebas di Sandakan
Diterbitkan:  Apr 26, 2019 1:36 PM
Dikemaskini: 5:36 AM
ADS

Amanah mengingatkan bahawa tindakan tegas akan diambil sekiranya terdapat anggota parti itu bertanding sebagai calon bebas dalam pilihan raya kecil (PRK) Sandakan.

"Amanah tidak akan teragak-agak mengambil tindakan tegas sekiranya menerima laporan yang menunjukkan bahawa terdapat ahli parti ini yang mencalonkan diri atau membantu kempen untuk menentang calon PH," kata Setiausaha Agung Amanah Mohd Anuar Mohd Tahir dalam kenyataan media hari ini.

Jelas Mohd Anuar, Amanah sebelum ini sudah memecat dua ahli parti yang yang menjadi calon bebas dalam pilihan raya umum (PRU) lalu.

Perkara sama berulang pada PRK Rantau yang menyaksikan ahli Amanah Mohd Nor Yassin bertanding meskipun PH meletakkan calon rasmi Dr S Streram.

"Rentetan kemelut dalam PRK DUN Rantau lalu, Amanah menjangkakan dua lagi ahli parti ini akan dipecat kerana kesalahan terlibat menentang calon PH atas kapasiti sebagai calon bebas dan pencadang.

"Keputusan untuk memecat keahlian itu dibuat selepas tempoh masa yang diberikan untuk mereka menjawab surat tunjuk sebab telah berakhir.

"Keputusan muktamad ini akan diumumkan oleh Lembaga Tatatertib parti pada bila-bila masa," katanya.

Tambah Mohd Anuar lagi, tindakan berkenaan diambil kerana Amanah tidak boleh bertolak ansur dengan pelanggaran disiplin yang boleh mencemarkan nama baik parti.

Hari pencalonan PRK Sandakan akan diadakan esok, sementara hari pengundian pada 11 Mei.

Lihat Komen