malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Duta: Dr M akan jumpa presiden, PM China di Beijing
ADS

Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad akan bertemu dengan Presiden China Xi Jinping dan Perdana Menteri Li Keqiang ketika berkunjung ke China minggu depan, kata Duta China di Malaysia Bai Tian.

"Saya percaya kedua-dua pemimpin akan bertukar pandangan pada ulang tahun hubungan diplomatik antara Malaysia dan China, serta Inisiatif One Belt One Road (BRI) dalam konteks hubungan dua hala," katanya ketika sesi meja bulat bersama media di Kedutaan China hari ini.

Katanya, Mahathir akan berucap dalam dua acara pada forum Belt and Road untuk Kerjasama Antarabangsa, iaitu mesyuarat peringkat tertinggi dan perbincangan meja bulat pemimpin.

Dr Siti Hasmah Mohamad Ali akan mengiringi Mahathir untuk makam malam gala di forum itu, katanya lagi.

Menurut Bai, ini akan menjadi kunjungan kesepuluh Mahathir ke China sejak kali pertama menjadi perdana menteri pada 1981, dan kedua sejak Pakatan Harapan (PH) mentadbir negara.

Bai Tian

"Perdana menteri akan berjumpa beberapa usahawan dan ahli perniagaan China yang memang sedia berminat untuk melabur di Malaysia.

"Saya percaya kunjungannya kali ini akan membawa lebih banyak pelaburan ke Malaysia," katanya lagi.

Forum Belt and Road, dijadual berlangsung pada 25 hingga 27 April, akan menyaksikan penyertaan hampir 40 ketua kerajaan, lebih 300 wakil kementerian, dan 1,000 delegasi.

'Dokumen kerjasama'

Bai berkata ada perbincangan berkenaan dokumen kerjasama yang mungkin ditandatangani Mahathir ketika kunjungan itu.

Beliau berkata ia mungkin melibatkan persetujuan perdagangan minyak sawit tetapi enggan mengulas lanjut.

"Persetujuan indsutri, mungkin minyak sawit... Tetapi kerana ia belum dimuktamadkan, saya tak boleh dedah lebih maklumat," katanya.

Menyifatkan penerusan semula projek Laluan Kereta Api Pantai Timur (ECRL) sebagai situasi menang-menang, Bai menyuarakan keyakinannya bahawa projek itu akan memberi kesan limpah positif untuk Malaysia.

"Sepanjang lapan atau sembilan bula lalu, ECRL tergendala sekejap, jadi saya gembira melihat kedua-dua pihak melalui rundingan dengan baik... Akhirnya penyelesaian menang-menang dicapai."

Bai bagaimanapun menafikan Beijing tersinggung dengan rundingan panjang dan moratorium terhadap projek mega berkaitan China sejak PH menjadi kerajaan.

"Kita perlu bezakan antara hubungan dua hala secara keseluruhan dengan projek yang khusus. Berkenaan ECRL pun, anda telah lihat ia diteruskan kembali.

"Ia juga mewujudkan kesan limpah positif untuk meningkatkan keyakinan bakal pelabur China terhadap pasaran Malaysia," katanya lagi.

Terdahulu, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Ong Kian Ming berkata delegasi Malaysia akan memberi tumpuan kepada tiga isu teras ketika kunjungan ke China - jangkaan penambahbaikan berkenaan projek BRI dalam aspek ketelusan dan kewangan; kerjasama dan kepentingan strategik dalam bidang khusus; dan cabaran dalam pelaksanaan projek BRI.

Lihat Komen