malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Sultan Nazrin puji PM New Zealand sebagai wanita berhati waja
Diterbitkan:  Apr 16, 2019 1:57 PM
Dikemaskini: 6:00 AM
ADS

Sultan Perak Sultan Nazrin Shah menyifatkan Perdana Menteri New Zealand Jacinda Ardern sebagai seorang wanita yang berhati waja, berpendirian cekal serta memiliki sifat keinsanan dan manusiawi.

Pujian dibuat baginda kerana sikap, cara dan ketegasan Ardern mengendalikan insiden tembakan rambang ke atas masjid di Christchurch yang mengorbankan 50 nyawa pada 15 Mac lepas.

Sultan Nazrin bertitah Arden telah mempamerkan jiwa besar melalui kenyataan dan tindak tanduknya terhadap pasca peristiwa hitam tersebut seterusnya memberikan keyakinan kepada umat Islam di New Zealand bahawa keselamatan serta hak mereka beragama diberikan perlindungan.

“Beliau, Perdana Menteri New Zealand termuda sejak tahun 1850, tetapi mencerminkan kedewasaan yang luar biasa. Suara keinsanan dan pendirian tegas beliau ialah suara yang menggemakan kebenaran, pendirian berlandaskan keadilan.

“Suara beliau sewajarnya dijadikan teladan untuk digemakan ke seluruh maya, pendiriannya wajar dijadikan rujukan dalam kalangan pemimpin dunia. Kata-kata dan tindakannya memberikan wajah serta imej baharu kepada New Zealand, meletakkan warga dan negaranya dipandang tinggi lagi dihormati,” titah baginda.

Sultan Nazrin bertitah demikian ketika merasmikan Mesyuarat Pertama, Penggal Kedua Dewan Undangan Negeri Perak ke-14 di Bangunan Perak Darul Ridzuan di Ipoh, hari ini. Turut berangkat Raja Permaisuri Perak Tuanku Zara Salim.

Sultan Nazrin turut mengajak semua Anggota Dewan Undangan Negeri serta pegawai-pegawai yang hadir agar bertafakur selama seminit bagi mengingati kesemua mangsa serangan di Christchurch.

Baginda turut mengingatkan supaya rakyat negara ini menjadikan peristiwa tersebut sebagai pengajaran dengan tidak sesekali menyuntik minda dengan racun kebencian dan menyemai jiwa dengan semangat permusuhan lebih-lebih lagi atas nama kaum serta agama.

“Melalui persefahaman dan sikap saling menghormati yang diamalkan dalam kalangan warga, negara merdeka ini (Malaysia) muncul di pentas dunia sebagai sebuah negara stabil, aman, makmur dan sejahtera walaupun rakyat pelbagai kaum dan agama.

“Perbuatan oleh mana-mana juga pihak mensensasikan isu kaum, agama dikhuatiri akan menyalakan api persengketaan yang bakal membakar hangus sebuah keamanan, sebuah perpaduan, sebuah kerukunan, yang dibina oleh generasi terdahulu.

“Demi kestabilan negara, demi keharmonian hubungan antara kaum dan demi kerukunan hidup antara agama, kata-kata dan perbuatan yang boleh mencetuskan persengketaan antara kaum serta agama hendaklah dielakkan,” titah baginda.

- Bernama

Lihat Komen