malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Pemaju fail semakan keputusan menteri, tuntut ganti rugi RM139b
Diterbitkan:  Apr 2, 2019 5:51 PM
Dikemaskini: 9:51 AM
ADS

Pemaju projek bersepadu pelabuhan laut dalam, Melaka Gateway hari ini memfailkan semakan kehakiman terhadap keputusan Menteri Pengangkutan Anthony Loke yang membatalkan lesen operasi pelabuhan yang diberikan kepada syarikat itu.

Lesen itu sebelum ini diberikan kepada KAJ Development Bhd oleh kerajaan persekutuan pada bulan Mac 2018, iaitu dua bulan sebelum pilihan raya umum ke-14, yang menyaksikan perubahan kerajaan.

Pemaju itu juga memohon perintah certiorari untuk melupuskan pembatalan lesen dan perintah mandamus untuk memaksa Loke menjawap rayuan mereka dalam tempoh 14 hari dari perintah mahkamah.

Menurut theedgemarkets.com, KAJ Development memohon ganti rugi am berdasarkan nilaian mahkamah, dan ganti rugi khas sebanyak RM139 bilion.

Pemaju itu menamakan Lembaga Pelabuhan Melaka, Loke dan kerajaan Malaysia sebagai responden.

Menurut permohonan itu, syarikat berkenaan berkata ia menerima surat bertarikh 5 Okt tahun lalu memaklumkannya mengenai pembatalan tersebut.

Rayuan telah difailkan melalui surat kepada Loke pada 14 November, tetapi KAJ Development tidak menerima sebarang jawapan.

KAJ Development, yang mengemukakan permohonannya untuk mengendalikan projek Gateway Melaka sejak Januari 2014, berkata projek itu akan menarik pelancong, membangunkan industri maritim dan menyumbang kepada ekonomi negara.

Syarikat itu juga mendakwa bahawa ia berjaya menarik minat daripada Royal Caribbean Cruises Ltd serta tiga syarikat yang berpangkalan di China.

Berdasarkan alasan-alasan ini, laporan tersebut menyatakan bahawa KAJ Development sedang memohon kebenaran untuk merit penuh permohonan dibicarakan.

Syarikat itu juga memohon perintah bahawa keputusan Loke menolak rayuan mereka dalam membatalkan lesen dengan tidak membalas surat rayuan pada 15 Disember, tidak mengikut undang-undang.

Ia mendakwa bahawa tindakan tersebut juga bertentangan dengan kewajipan statutori menteri dan oleh itu pembatalan lesen adalah terbatal dan tidak sah.

Kes itu disebut di hadapan hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Nordin Hassan hari ini.

Hakim kemudian menetapkan 24 April untuk keputusannya. KAJ Development diwakili oleh Mohd Haniff Khatri Abdulla, yang juga pernah mewakili Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad.

Lihat Komen