malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Laporan kajian pengasingan peranan pendakwa raya, peguam negara sedang dibuat
Diterbitkan:  Mar 26, 2019 5:20 PM
Dikemaskini: 10:47 AM
ADS

Jabatan Peguam Negara sedang menyediakan laporan kajian pengasingan peranan pendakwa raya dan peguam negara untuk dibentangkan kepada jemaah menteri pada pertengahan tahun akan datang.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Liew Vui Keong berkata jawatankuasa kerja telah ditubuhkan di Jabatan Peguam Negara bagi menyediakan laporan kajian dan juga mengemukakan syor untuk pertimbangan jemaah menteri.

"Keperluan untuk meminda Perlembagaan Persekutuan, Kanun Tatacara Jenayah, Akta Tafsiran 1948 dan 1967 dan undang-undang yang berkaitan akan diliputi dalam kajian tersebut," katanya dalam sesi pertanyaan jawab lisan di Dewan Rakyat, hari ini.

Beliau menjawab soalan Datuk Seri Azalina Othman Said (BN-Pengerang) yang ingin tahu bilakah kerajaan akan meminda Perlembagaan Persekutuan, Kanun Tatacara Jenayah dan Akta Tafsiran 1948/1967 bagi memisahkan kuasa pendakwa raya dan kuasa peguam negara bagi memastikan pendakwa raya bebas dan berkecuali sekali gus mengelak persepsi negatif mahupun sebarang campur tangan kerajaan dalam pendakwaan.

Liew berkata pengasingan peranan peguam negara dan pendakwa raya itu merupakan satu daripada janji manifesto Pakatan Harapan (PH) dan juga strategi yang ditetapkan di bawah Tonggak 1, KPI Nasional (ii) dalam Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia Ke-11 2016-2020.

- Bernama

Lihat Komen