malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Akta Kualiti Alam Sekeliling mungkin dikaji semula
ADS

Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad tidak menolak kemungkinan mengkaji semula keberkesanan undang-undang berkaitan Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974 ekoran dari pencemaran serius, akibat pembuangan sisa kimia di Sungai Kim Kim di Pasir Gudang, Johor.

Cadangan untuk mengkaji semula akta berkenaan, berikutan terdapat desakan rakyat yang melihat hukuman terhadap pesalah tidak berat, dan mereka mampu membayar denda yang dikenakan.

“Kita ambil perhatian mengenai perkara itu, selalu kita berdepan dengan racun air atau solid (tetapi) ini gas yang kita tak pernah tangani. Kita akan mengkaji sama ada (akta itu) perlu diperkuat atau tidak,” kata beliau kepada pemberita selepas melawat mangsa-mangsa kejadian itu di Hospital Sultan Ismail hari ini.

Beliau berkata demikian ketika ditanya mengenai cadangan untuk mengkaji semula akta berkenaan.

Ketika ditanya mengenai suspek yang dijangka didakwa di mahkamah hari ini, Dr Mahathir berkata perlu ada bukti yang kukuh sebelum tindakan pendakwaan dapat dilakukan.

“Kita kena tentukan sebelum buat dakwaan... jangan kita tuduh dengan sewenang-wenangnya dan terkena kepada orang yang tidak bersalah.

“Kita perlu buat siasatan supaya kita dapat tentukan dari mana datangnya bahan (sisa kimia) ini,” kata Perdana Menteri.

Turut bersama, Timbalan Perdana Menteri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan Menteri Besar Johor Osman Sapian.

Sebelum ini, ketiga suspek yang ditahan Jabatan Alam Sekitar disiasat di bawah Seksyen 34B Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974 yang jika sabit kesalahan boleh dipenjara maksimum lima tahun dan denda maksimum RM500,000.

- Bernama

Lihat Komen