malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
AJK Pusat MIC: Umno perlu berhenti pergunakan PAS, BN
ADS

Susulan kemenangan BN di pilihan raya kecil (PRK) Semenyih, Ahli Jawatankuasa Kerja Pusat (CWC) MIC menggesa agar Umno berhenti "mempergunakan" PAS dan gabungan BN bagi agenda politik tertentu.

Sebaliknya, kata P Punithan, BN perlu membentuk gabungan baru bersama PAS yang lebih jelas dan bukan bersifat "gimik sementara".

"Buat masa ini, apa saya nampak adalah Umno mempergunakan sokongan PAS dan BN. Kalau kita nampak, sebelum setiap PRK, Umno umum BN-PAS perlu bekerjasama.

"Tetapi, selepas PRK Umno 'meninggalkan' BN. (Seakan-akan yang menang) cuma Umno dan PAS sahaja.

"Apa salahnya menubuhkan satu gabungan baru terdiri daripada PAS, MCA, MIC dan Umno (yang lebih jelas)?" katanya ketika dihubungi.

Tambah Punithan, MIC dan MCA sebelum ini sudah terbuka dengan kerjasama PAS yang dapat disaksikan di PRK Seri Setia dan PRK Cameron Highlands apabila setiap parti saling membantu dalam kempen.

Punithan juga berkata PAS sudah menyatakan sokongan kepada C Sivarraajh di PRK Cameron Highlands, sebelum naib presiden MIC itu hilang kelayakan.

"Strategi itulah yang sehingga kini membantu BN memenangi dua PRK," katanya.

Tak tentu arah

Punithan turut menyifatkan PAS sebagai rakan politik yang lebih jujur berbanding Umno.

Namun, katanya, PAS kini tidak tentu arah kerana keengganan Umno menubuhkan gabungan baru.

"Kita nampak PAS, sekejap bersama BN di Cameron Highlands, sekejap 'berjabat tangan' dengan Dr Mahathir Mohamad. Macam tak tentu arah.

"Hakikatnya, riwayat BN kini perlu ditentukan oleh MIC dan MCA bukannya Umno. Sekiranya kita mahu meneruskan kerjasama dengan PAS, apa salahnya kita membentuk gabungan baru bersama PAS yang tidak bersifat sementara.

"Saya memohon kepimpinan parti MIC bertindak segera dan membuat keputusan dengan mengambil kira masa depan parti. Saya percaya kita masih mempunyai ruang dan peluang untuk membuat keputusan demi parti," katanya.

Punithan dihubungi bagi mengulas kenyataan medianya sebelum itu yang menggesa kepimpinan MIC menyatakan pendirian jelas berhubung gabungan BN.

Dalam kenyataan media itu, Punithan merujuk secara spesifik kenyataan Setiausaha Agung BN Nazri Abdul Aziz yang disifatkan sebagai perkauman.

"Kepimpinan MIC perlu sedar bahawa kini tiba masanya untuk kita memikirkan kembali kedudukan dan hala tuju parti dalam BN.

"Sedarkah kita apabila Setiausaha Agung BN mengeluarkan kenyataan berbaur perkauman dan sensitif yang menggugat semangat rakan parti komponen BN, sehingga kini tiada tindakan diambil.

"Lebih-lebih lagi di manakah letaknya konsensus BN dalam pelantikan Setiausaha Agung BN? Adalah pelantikan tersebut telah dibincang bersama rakan BN yang lain?" katanya.

Punithan dipercayai merujuk kenyataan Nazri yang menyentuh tentang pelantikan ketua hakim, peguam negara dan menteri kewangan yang bukan dari kalangan orang Melayu, selain berhubung sekolah vernakular.

Meskipun mengalu-alukan kemenangan BN dalam PRK Semenyih, Punithan mempersoalkan kefahaman "dasar patriotik" gabungan BN dalam kalangan pemimpin Umno.

"Kerjasama Umno-PAS hanyalah gimik pembangkang yang sementara. Gabungan parti komponen MIC dan MCA bersama Umno adalah atas dasar patriotik untuk kemerdekaan Negara.

"Saya lihat kefahaman ini mula luntur di kalangan pemimpin Umno sendiri," katanya.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen