malaysiakini logo
story-image
ADS

Naib Presiden Parti Amanah Negara (Amanah) Husam Musa dipanggil Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, di Kota Bharu, malam ini.

Menurut sumber Amanah Kelantan, bekas anggota dewan undangan negeri (Adun) Salor itu akan ke Ibu Pejabat SPRM Kelantan, jam 9 malam.

"Ya betul, 9 malam ini, kami pun baru (tahu)," kata sumber yang enggan namanya disiarkan kepada Malaysiakini.

Difahamkan, Husam dipanggil bagi memberi keterangan berhubung dakwaan penerimaan dana Umno oleh beberapa pimpinan PAS yang kini sedang disiasat SPRM.

SPRM sedang menyiasat dakwaan penerimaan dana Umno oleh pemimpin PAS yang dikatakan diakui AJK PAS Pusat Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz dalam suatu rakaman audio kontroversi.

Minggu lalu, dalam pengakuannya, Nik Abduh berkata penafiannya mengenai rakaman audio itu sebelum ini dibuat atas gesaan pemimpin PAS dan selepas mendapat restu presiden parti, Abdul Hadi Awang.

Susulan pengakuan itu, beberapa pemimpin PAS turut tampil mempertahankan tindakan Nik Abduh dan menyifatkan ia sebagai strategi parti mereka berdepan PH semasa pilihan raya umum (PRU) ke-14.

Ketika diminta mengulas isu berkenaan baru-baru ini, Abdul Hadi pula menyifatkan adalah "wajib" seseorang itu berbohong demi menjaga maslahat.

Sementara itu, Husam yang juga pengerusi Pakatan Harapan (PH) Kelantan tiba di Ibu Pejabat SPRM Kelantan pada jam 9.25 malam menaiki sebuah kereta jenis Toyota Inova berwarna putih.

Beliau sempat melambai tangan ke arah petugas media sebelum masuk ke pekarangan bangunan SPRM itu.

Lihat Komen