malaysiakini logo
story-image
story-image
mk-logo
Berita
Perjuangan Nabi mulanya tak ramai pengikut, pesan Najib pada anak
Diterbitkan:  Feb 11, 2019 11:56 AM
Dikemaskini: 4:02 AM
ADS

Nooryana, anak perempuan pasangan bekas perdana menteri Najib Razak dan Rosmah Mansor merayu sokongan orang ramai menjelang perbicaraan bapanya dalam kes membabitkan pertuduhan berkaitan 1MDB.

Membuat hantaran di Instagram, Nooryana memuat naik gambar hitam putih Najib sedang bersalaman dan dikerumuni orang ramai.

"42 pertuduhan. Dan cukup jika hanya satu (tuduhan) yang sangkut (dibuktikan bersalah) berdasarkan dari segi teknikal dan kerajaan telah menutup suara pengkritiknya yang paling tegar (Najib)," tulisnya.

Pada hantaran itu juga, Nooryana mengenang perbualan bersama bapanya.

Beliau bertanya bapanya jika beliau mahu terus melawan pertuduhan terhadapnya dengan melihat potensi akibat terhadap diri, keluarga dan para penyokongnya.

"Jawab beliau:'Ingatlah Nabi Muhammad masih meneruskan perjuangannya walaupn hanya dengan pengikut yang kecil. Saya tahu ia amat perit. Tetapi saya mahu berada di situ untuk rakyat apabila tiba masanya nanti mereka dapat melihat kenyataan sebenar Malaysia Baru.

"Mereka perlukan seseorang untuk mendengar rintihannya, seseorang yang akan berjuang bersama-sama mereka, seseorang yang akan berkata tak semuanya menemui jalan buntu dan kami masih boleh berbuat sesuatu mengenainya," kata Nooryana.

Beliau juga menyeru para penyokong Najib untuk memberikan dukungan mereka.

"Pada setiap saat yang perlu dilalui beliau bersendirian di kandang tertuduh itu, di dalam fikirannya, beliau hanya memikirkan mengenai keluarga, kawan-kawan, penyokong dan rakyat yang sangat beliau ambil berat itu.

"Kamulah sumber kekuatan dan tekad beliau. Tolonglah berada di samping beliau pada ujian paling mencabar dalam hidupnya itu," katanya lagi.

Najib sedang berhadap 42 pertuduhan melibatkan pengubahan wang haram, jenayah pecah amanah, penyalahgunaan kuasa dan rasuah.

Pendengaran pertama dijadualkan berlangsung esok di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Sembilan saksi pendakwaan akan dipanggil.

Ini menjadikan bekas presiden Umno berusia 66 tahun itu sebagai bekas perdana menteri pertama yang dibicarakan di mahkamah.

Lihat Komen