malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Raja Troll? Najib cuma cari simpati, kata Mahathir
ADS

PRK CAMERON | Aktifnya Najib Razak di media sosial dan kekerapan beliau bertemu rakyat mungkin menarik perhatian ramai sejak tidak lagi menjadi perdana menteri.

Namun di mata Dr Mahathir Mohamad apa yang dilakukan Najib itu tidak lebih daripada cubaannya untuk meraih simpati selepas kalah pilihan raya serta didakwa di mahkamah.

Kata Mahathir apa yang dilakukan oleh Najib itu supaya beliau kelihatan seperti dianiaya oleh kerajaan PH.

"Tapi kita bagi kelonggaran kepada dia.

"Dah beberapa bulan kena charged (di mahkamah, tapi dia) bebas macam itu, cerita macam-macam (untuk) nak cari sokongan," katanya.

Justeru kata Mahathir orang ramai wajar menilai perbuatan bekas perdana menteri itu sebelum memberikan perhatian atau sokongan.

"Fikir tengoklah orang jenis ini boleh percaya ke tidak? Dia curi duit, kita tak boleh bagi dia curi duit (lagi)," katanya kepada pemberita selepas menunaikan solat Jumaat di Masjid Felda Sungai Koyan 1, hari ini.

Belum apa-apa dah baju oren

Mahathir berada di Cameron Highlands untuk membantu calon PH, M Manogaran, yang cuba merampas kerusi parlimen berkenaan daripada BN.

Proses pengundian akan berlangsung esok.

Kata Mahathir kerajaan hari ini sebenarnya memberi pengecualian kepada Najib sehingga beliau tidak dipakaikan seragam oren seperti tahanan Suruhanjaya pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) lain.

Untuk rekod, semasa hadir di mahkamah, Najib dibenarkan berpakaian kemas, lengkap dengan sut dan bertali leher.

Sedangkan, kata Mahathir, semasa masih menjadi perdana menteri dulu Najib bertindak sebaliknya.

"Dulu semasa dia jadi perdana menteri, belum charge (tuduh) apa-apa (dah kena) pakai baju oren.

"Shafie Apdal belum charge (dituduh) apa-apa, kena pakai baju oren. Orang lain semua kena pakai, tapi kita bagi kelonggaran kepada dia (Najib)," katanya.

Sebelum ini, beberapa tokoh berprofil tinggi yang didakwa atau dibawa ke mahkamah untuk mendapatkan perintah reman, dipakaian seragam lokap SPRM.

Antaranya ialah bekas pengerusi Felda, Isa Samad dan Ketua Parti Warisan Sabah, Shafie Apdal.

Terdahulu Mahathir ditanya media mengenai gelaran Raja Troll yang dikaitkan dengan Najib ekoran kekerapannya menyindir PH di media sosial.

Lihat Komen