malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Hampir 300,000 desak Waytha letak jawatan
Diterbitkan:  Dec 19, 2018 12:34 PM
Dikemaskini: 4:40 AM
ADS

Ekoran kematian Muhammad Adib Mohd Kassim malam kelmarin, wujud kempen dalam talian bagi mendesak Menteri di Jabatan Perdana Menteri P Waythamoorthy supaya meletak jawatan.

Melalui laman sesawang change.org gesaan supaya senator terbabit berundur sudah mendapat sokongan lebih 272,680 orang setakat tengah hari ini.

Petisyen berkenaan dilancarkan sejak beberapa hari lalu oleh Gerakan Pengundi Sedar (GPS).

Petisyen tersebut yang dimulakan oleh Aiman Haziq yang menuntut pelucutan jawatan Waythamoorthy kerana memburukkan imej Malaysia di peringkat antarabangsa dengan menyebarkan fitnah mengenai pencabulan hak asasi terhadap kaum minoriti.

Menurut kenyataan GPS, NGO berkenaan terdiri dari pelbagai agama, kaum, latar belakang dan pendirian politik menuntut pelucutan jawatan Waythamoorthy yang diberi tanggungjawab dalam hal-ehwal perpaduan di negara ini.

Katanya, desakan itu disebabkan menteri terbabit memburukkan imej negara di platform antarabangsa dengan menyebarkan fitnah kononnya rakyat Malaysia beragama Hindu didiskriminasi.

“Dia memfitnah kepada dunia luar kononnya penganut Hindu perlu memeluk Islam jika mahu mendapatkan pekerjaan dalam sektor awam, manakala rumah ibadat mereka telah dirobohkan sesuka hati oleh pihak berkuasa.

“Dia juga berkeras mahu meratifikasikan Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (Icerd) atas kapasitinya sebagai menteri walaupun mendapat tentangan dan bantahan daripada masyarakat bumiputera.

“Dia juga gagal mengawal ketegangan antara kaum yang semakin memuncak sejak kebelakangan ini walaupun telah diberikan mandat untuk berbuat demikian sebagai menteri,” kata NGO itu.

Menurutnya, Waythamoorthy juga dikatakan mempunyai latar belakang kontroversi seperti pernah menyertai perhimpunan Hindraf pada 2007, dan pasport antarabangsanya pernah dibatalkan oleh Jabatan Imigresen Malaysia.

Beliau juga, kata NGO itu lagi, mempunyai kepentingan dengan pemimpin Hindraf yang pernah ditahan bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

“Selain itu, beliau gagal menyelesaikan isu tanah kuil Sri Maha Mariamman Seafield di Subang Jaya atas kapasitinya sebagai menteri perpaduan.

“Sebaliknya, beliau menyalahkan polis dengan alasan kononnya pihak berkuasa itu lambat mengawal rusuhan semasa kejadian rusuhan,” katanya.

Sehubungan itu, GPS menuntut Waythamoorthy meletak jawatan demi mengekalkan keharmonian dan perpaduan dalam kalangan rakyat yang berbilang kaum dan agama.

Lihat Komen