malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
MB Johor perlu jelaskan isu Pulau Kukup atau letak jawatan - Kadir
Diterbitkan:  Dec 7, 2018 12:10 AM
Dikemaskini: Dec 7, 2018 3:58 AM
ADS

Tokoh wartawan A Kadir Jasin menggesa Menteri Besar Johor Osman Sapian menjelaskan kontroversi mengenai status Pulau Kukup sebagai taman negara atau meletakkan jawatan jika gagal berbuat demikian.

"Saya ingin bertanya kepada Osman jika dia bercakap benar apabila dia memberitahu saya sebelum bermula mesyuarat majlis kepimpinan tertinggi Bersatu pada 28 Nov, bahawa istana (Johor) tidak campur tangan dalam pentadbiran negeri itu.

"Saya bertanya kepadanya mengenai kebenaran khabar angin bahawa Istana mengambil tanah negeri - walaupun ia berukuran kurang daripada setengah ekar.

"Dia kata tidak, tetapi dia kata dia tidak tahu sama ada perkara itu berlaku semasa kerajaan negeri di bawah BN," tulis Kadir di blognya.

Kadir berkata beliau kemudian mengingatkan Osman bahawa menteri besar itu berada bersama kerajaan BN selama tiga penggal dari tahun 1999 hingga 2013, sebelum bertanding mewakili Pakatan Harapan (PH) pada pilihan raya umum (PRU) 9 Mei.

"Saya ingin bertanya kepada Osman dan rakan-rakannya dalam PH jika ini benar dan sahih.

"Sekiranya kerajaan negeri PH di bawah Osman meluluskan perjanjian ini, maka ia tidak lebih macam kerajaan BN.

"Jika Osman tidak dapat memberikan penjelasan untuk memuaskan hati rakyat yang mengundi dia dan PH tujuh bulan yang lalu, maka dia harus mengundurkan diri," kata Kadir.

Terdahulu hari ini, Dewan Undangan Negeri (DUN) Johor meluluskan usul bagi menggesa kerajaan negeri mengkaji semula status Pulau Kukup sebagai taman negara.

Sementara itu, Putera Mahkota Johor, Tengku Ismail Sultan Ibrahim mengkritik mereka yang mempolitikkan isu itu kerana hal-ehwal mengenai tanah adalah di bawah bidang kuasa kerajaan negeri.

Semalam, Malaysiakini melaporkan kerajaan Johor telah membatalkan pewartaan Pulau Kukup sebagai taman negara yang dilindungi.

Pulau Kukup yang terletak di Pontian sudah menjadi taman negara sejak 1997.

Menurut dokumen yang dilihat Malaysiakini, keputusan mengenai isu itu dibuat semasa mesyuarat exco pada 7 Mac lalu iaitu ketika Johor masih ditadbir oleh BN.


Lihat Komen