malaysiakini logo
story-image
story-image
story-image
story-image
story-image
mk-logo
Berita
'Kita tengok siapa lebih ramai Sabtu ini'
Diterbitkan:  Dec 6, 2018 6:42 PM
Dikemaskini: 12:03 PM
ADS

Ketua Pemuda Umno, Asyraf Wajdi Dusuki mendakwa sambutan Hari Hak Asasi Manusia pada Sabtu ini sebagai cubaan mensabotaj himpunan membantah Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (Icerd) yang berlangsung pada hari sama.

Katanya, dua program besar pada hari sama itu juga seolah-olah satu bentuk persaingan secara zahir antara kelompok yang memang jelas mahukan Icerd diratifikasi dengan kelompok yang menentang konvensyen tersebut.

"Jadi kita tunggu Sabtu nanti, siapa lebih ramai, yang menyokong atau menentang ratifikasi Icerd.

"Saya harap rakyat yang cintakan keamanan dan keharmonian yang telah Malaysia kecapi selama 61 tahun, yang mahu kekalkan keamanan ini mengikut acuan kita sendiri, bukan acuan barat supaya menyokong himpunan membantah Icerd," katanya yang dipetik sebagai berkata oleh portal Utusan Malaysia.

Perdana Menteri, Dr Mahathir Mohamad dijangka melancarkan sambutan Hari Hak Asasi Manusia 2018 anjuran Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) pada pagi Sabtu ini bertempat di Padang Timur, Petaling Jaya.

Penganjur perhimpunan bagi membantah Icerd di Kuala Lumpur itu  menjangkakan akan dapat menghimpunkan kira-kira 500,000 peserta bagi menyatakan bantahan mereka.

Program yang dikendalikan Gerakan Pembela Ummah (Ummah) itu dikatakan mendapat sokongan padu dua parti dominan orang Melayu iaitu Umno dan PAS.

Lihat Komen