malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Bekas pekerja DOJ AS mengaku bersalah dalam skandal berkaitan 1MDB
Diterbitkan:  Dec 1, 2018 9:23 AM
Dikemaskini: 1:23 AM
ADS

Seorang bekas pegawai Jabatan Kehakiman AS mengaku bersalah pada hari Jumaat untuk berkomplot untuk menipu bank-bank sekitar berjuta dolar dalam dana melobi asing, setelah dia membantu pembiayaan kampen melobi yang berkaitan dengan penyiasatan AS terhadap skandal 1MDB.

DOJ berkata dalam satu kenyataan bahawa George Higginbotham, yang ketika itu merupakan pakar kanan urusan kongres senior di DOJ, untuk membantu memindahkan puluhan juta dolar dari akaun bank asing ke Amerika Syarikat.

Higginbotham berkata beliau telah berkomplot untuk membuat kenyataan palsu kepada bank tentang sumber dan tujuan dana dan juga menipu bank dengan pinjaman palsu dan dokumen perundingan.

Wang yang dipindahkannya kemudiannya digunakan dalam kempen lobi untuk menyelesaikan perkara-perkara sivil dan jenayah yang berkaitan dengan penyelidikan jabatan ke dalam skema untuk menggelapkan berbilion ringgit dari 1MDB.

Higginbotham tidak memainkan peranan dalam siasatan dan gagal mempengaruhi sebarang aspekya, kata DOJ.

Anggaran sebanyak AS$4.5 bilion telah disalahgunakan dari 1MDB oleh pegawai tinggi dana itu dan rakan-rakan mereka antara 2009 dan 2014, dakwa DOJ.

Awal bulan ini, pendakwa AS memfailkan tuduhan jenayah terhadap dua bekas kakitangan Goldman Sachs yang dikaitkan dengan kecurian besar-besaran itu.

DOJ juga memfailkan satu saman untuk mendapatkan semula lebih daripada AS$73 juta dalam akaun di institusi kewangan Amerika Syarikat yang Higginbotham didakwa membantu membukanya untuk ahli perniagaan Low Taek Jho.

Kerajaan telah mendakwa Low dan yang lainnya bersekongkol untuk melakukan pengubahan berbilion dolar dari 1MDB, menggunakan sebahagian daripada wang untuk mempengaruhi penyiasatan AS terhadap skandal bank itu.

Low, yang masih bebas, menegaskan dia tidak bersalahnya melalui seorang jurucakap. [Baca berita penuh]

- Reuters

Lihat Komen