malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Lebih 11,000 ahli PKR Julau berkongsi 11 'alamat'
ADS

PEMILIHAN PKR | Sebanyak 84 peratus - atau lebih 11,000 orang - anggota PKR di cabang Julau, Sarawak mendaftar menjadi dalam parti itu menggunakan hanya 11 "alamat".

Semakan Malaysiakini pada pangkalan data keanggotaan parti terbabit juga menunjukkan "alamat" tersebut tidak lengkap dan sesetengahnya sekadar gabungan beberapa nama daerah mengundi atau kawasan dewan undangan negeri dalam parlimen Julau.

Data itu ditemui walaupun semalam biro politik PKR sudah 'membersihkan' cabang terbabit daripada isu keanggotaan meragukan.

Bertindak hasil maklumat seorang pembaca - yang hanya mahu dikenali sebagai TJ - Malaysiakini mendapati sekurang-kurangnya 11,399 daripada 13,549 jumlah keseluruhan anggota PKR Julau berkongsi alamat sama.

Malaysiakini melakukan semakan silang nombor kad pengenalan sejumlah kecil sampel anggota terbabit pada data Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan menemui alamat mereka sesuai dengan daerah pengundian dan kawasan pilihan raya masing-masing.

Sebagai contoh, 2,141 orang anggota terbabit hanya didaftarkan dengan alamat “Lamujan, Pakan”. Lamujan ialah daerah mengundi di bawah kawasan dewan undangan negeri Pakan.

Lamujan, Pakan ialah alamat paling kerap digunakan daripada 11 yang dikesan.

Malaysiakini juga mengesan ada sekurang-kurangnya 847 nama yang memiliki nombor keanggotaan pendua.

Sementara itu ada tujuh kes melibatkan 21 orang yang mempunyai tiga nombor keanggotaan parti.

Isu keanggotaan PKR cabang Julau mengundang kontroversi selepas jumlahnya menunjukkan pertambahan amat mendadak, iaitu daripada 603 kepada 13,549 hanya dalam tempoh sehari.

Turut mengundang rasa curiga ialah pertambahan keanggotaan di cabang Sarikei.

Ketua Penerangan PKR Sarawak Vernon Kedit kemudian membangkitkan isu berkenaan.

Bagaimanapun Biro Politik PKR dimaklumkan oleh setiausaha agung parti itu Saifuddin Nasution Ismail, tiada berlaku pelanggaran peraturan berhubung proses permohonan keanggotaan baru di cabang terbabit.

Jawatankuasa Pemilihan Pusat PKR menetapkan 10 dan 11 Nov ini untuk proses pemilihan di Julau serta cabang lain di Sarawak.

Ketika dihubungi Pengerusi JPP Rashid Din menjelaskan isu keanggotaan parti sepatutnya ditanyakan kepada Saifuddin.

Katanya JPP hanya mengendalikan pemilihan parti berdasarkan kepada rekod keanggotaan yang diberikan kepada mereka.

"Kami dapat senarai keanggotaan daripada parti untuk menjalankan pemilihan.

"Sama ada keanggotaan itu sah atau tidak, ia di luar tanggungjawab kami," katanya.

Malaysiakini gagal menghubungi Saifuddin untuk mendapatkan komen selepas beberapa kali mencuba.


 

[Baca berita penuh]

Lihat Komen