malaysiakini logo
story-image
story-image
story-image
mk-logo
Berita
Sumpahan virus Nipah hantui penduduk Bukit Pelanduk
ADS

LAPORAN KHAS PRK PD |  Pada tahun 1990-an, Bukit Pelanduk, di Negeri Sembilan ialah sebuah yang pesat berkembang kerana industri penternakan babi yang pada suatu waktu merupakan terbesar di Malaysia dan mungkin juga di rantau ini.

Pada tahun 1997, usaha giat dijalankan untuk meningkatkan pengeluaran oleh sebuah syarikat yang dikenali sebagai Nikmat Maju Development Sdn Bhd yang mendapat 480 hektar tanah yang bakal dilengkapi dengan sistem pembetungan berteknologi tinggi dan rumah penyembelihan ternakan.

Walau bagaimanapun, sebelum projek itu dimulakan, bandar dan ekonominya telah musnah akibat wabak virus Nipah pada tahun 1999 yang menyebabkan 108 kematian.

Kerajaan bertindak balas dengan mengharamkan penternakan babi di kawasan tersebut dan menghapuskan haiwan berkenaan di situ.

Hari ini, Bukit Pelanduk dan kawasan sekitarnya kebanyakannya dihuni oleh orang-orang yang terlalu tua untuk mencari rezeki ke tempat baru dan ramai juga yang beralih kepada pertanian kecil sebagai sumber pendapatan.

Penternakan babi atau pelancongan paya bakau

Memandangkan pilihan raya kecil Port Dickson akan berlangsung esok, ramai daripada penduduk Bukit Pelanduk telah mengambil peluang untuk menyuarakan nasib mereka, terutamanya kepada calon PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dengan harapan mereka dapat kembali ke masa lalu, melakukan kemahiran terbaik mereka dalam bidang penternakan babi.

Terdapat penduduk yang mahukan supaya projek Kawasan Penternakan Babi (PFA) oleh Nikmat Maju dapat dihidupkan semula di tapak Tanah Merah A.

Tan Tek Che, 66, telah memindahkan operasi penternakan babi ke Tanjung Sepat, Selangor dan berharap kerajaan sekarang akan membenarkan PFA diteruskan kerana ramai penduduk telah membeli tanah di sana yang kini terbiar.

"Menternak babi adalah perniagaan keluarga saya dan saya peladang babi generasi kedua. Saya mengalami kerugian sebanyak RM1 juta pada tahun 1999.

"Saya membeli dua ekar tanah PFA pada harga RM320,000 pada masa itu. Saya mahu meneruskan perniagaan ini. Dengan tanah seluas dua ekar itu, saya dapat menternak 1,400 ekor babi.

"Setakat yang saya tahu, 40 rakan saya yang membeli tanah PFA mahu meneruskan usaha penternakan babi di PFA," katanya.

Ketua Kampung Tapak Kampung Baru Tanah Merah Wong Kok Lai (gambar), yang juga memiliki tanah PFA, berkata, sekurang-kurangnya Anwar boleh mengikhtiarkan rancangan pemberian pampasan kepada mereka yang terjejas oleh wabak virus Nipah.

"Kami, di Negeri Sembilan tidak pernah menerima apa-apa pampasan manakala penternak babi di negeri-negeri lain yang dilanda virus Nipah menerima pampasan," katanya.

Low Ah Kong, 67, pemilik sebidang tanah yang lain, mengubah bekas kandang babinya menjadi ladang kelapa sawit tetapi pulangannya sangat tidak menguntungkan. Isterinya terpaksa bekerja di luar kawasan itu..

Beliau berkata wabak virus Nipah telah menjejaskan kesihatannya dengan teruk sehingga walaupun larangan peternakan babi diangkat, dia tidak akan dapat mengambil bahagian.

Pekan mati

"Barangkali, tubuh saya sekarang tidak berapa sihat atau saya tiada modal untuk mengambil bahagian, tetapi sekurang-kurangnya kita mempunyai industri yang dapat membawa orang kembali.

"Bukit Pelanduk kini menjadi sebuah pekan mati," katanya, yang menghadapi masalah pertuturan kesan serangan virus Nipah.

Bagaimanapun, beberapa penduduk memberitahu Malaysiakini mereka menerima takdir mereka dan industri penternakan babi tidak akan kembali ke sana.

Sebaliknya, mereka menanti-nantikan projek Malaysian Vision Valley (MVV) oleh Sime Darby, sebuah projek seluas 380,000 ekar yang dibangunkan untuk membangunkan Sepang, Nilai, Seremban dan Port Dickson pada tahun 2016 dan dijangka berlangsung lebih 30 tahun.

Alex Lim, bekas petani babi di Bukit Pelanduk, berkata sudah tiba masanya untuk meneruskan projek Sime Darby itu dan meneroka potensi lain di Bukit Pelanduk seperti pelancongan.

"Satu perkara, saya melihat paya bakau di sini dapat digunakan untuk mempromosikan pelancongan," kata peniaga berusia 53 tahun itu.

Michael Yek, Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) bagi Chuah, di mana Bukit Pelanduk terletak, mengakui penduduk Bukit Pelanduk berbelah bahagi mengenai apa yang perlu dilakukan dengan pekan mereka.

Beliau berkata ia akan menjadi lebih baik sekiranya mereka dapat menyusun dan merumuskan tuntutan mereka.

"Walaupun ada yang mahu (untuk kembali menternak babi), yang lain ada yang tidak setuju, jika mereka mahukannya, maka saya akan membawa isu ini tetapi jika mereka memutuskan suatu cadangan yang lain, saya akan mendengarnya," kata Yek, yang juga Naib Presiden PKR Negeri Sembilan.

Secara peribadi, Yek berkata beliau lebih cenderung memilih MVV.

Malaysiakini cuma mendapat penjelasan daripada dua calon PRK PD mengenai maklum balas terhadap nasib yang melanda penduduk Bukit Pelanduk.

Calon PAS, Mohd Nazari Mokhtar berkata parti Islam itu akan mengkaji kes tersebut berdasarkan kes satu persatu.

Anwar ketika diminta mengulas oleh Malaysiakini berkata, "kami (HARAPAN) akan mengkaji perkara tersebut. Mereka boleh datang bertemu saya tetapi bukan kamu."

[Baca laporan penuh]

Lihat Komen