malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
'Jangan sasar Forest City saja, larangan miliki hartanah perlu jelas'
ADS

ULASAN l Kenyataan Perdana Menteri Tun Mahathir Mohammad bahawa warga asing tidak akan dibenarkan membeli hartanah di Forest City sama sekali tidak memeranjatkan.

Beliau sememangnya konsisten dalam bantahan terhadap pembangunan hartanah di Forest City dari dahulu lagi.

Dalam hal ini, Majlis Dasar Awam Umno ingin menjelaskan pendiriannya seperti berikut:

Pertama, diakui bahawa keputusan untuk mengekang pemilikan hartanah oleh warga asing bukanlah dasar yang asing kepada sesebuah kerajaan. Banyak negara termasuk negara maju seperti New Zealand telah memperkenalkan dasar seumpama itu.

Namun ia dilaksanakan secara jelas, terancang, teratur dan berperlembagaan. Bukannya secara tiba-tiba melalui satu pengumuman dan hanya dikhususkan kepada projek hartanah tertentu sahaja.

Tanpa dasar rasmi negara sebagai sandaran dan asas, kerajaan akan dilihat melakukan tindakan yang boleh dianggap berunsur diskriminasi terhadap pembangunan hartanah di Forest City.

Malah ia membuka ruang tanggapan bahawa sekatan pemilikan asing di sana didorong oleh sentimen politik dan bukan oleh pertimbangan dasar yang objektif.

Kedua, lanjutan daripada itu, kami merasakan keputusan, dasar serta pendirian menyekat pemilikan hartanah oleh warga asing seperti ini tidak seharusnya bersifat eksklusif kepada Johor semata-mata.

Ia haruslah mencerminkan dasar sebenar Kerajaan secara umum terhadap hartanah milikan asing di Malaysia secara keseluruhan.

Ia tidak boleh dilakukan secara terpilih. Lebih-lebih lagi apabila kerajaan tidak memberikan penjelasan tentang sebarang dasar baru yang akan dilaksanakan untuk mengawal pemilikan hartanah oleh warga asing.

Ketiga, sama seperti keputusan untuk tidak meneruskan rayuan dalam kes Pedra Branca, kenyataan perdana menteri dalam isu ini pastinya amat berpihak dan menggembirakan Singapura yang sejak awal menzahirkan kerisauan mendalam terhadap kelestarian projek tersebut.

Malah beberapa pihak di Singapura secara terbuka mengkritik pelaksanaan projek itu dan menyebarkan keraguan tentang kejayaannya.

Justeru, kerajaan mesti mengemukakan alasan yang jelas dan kukuh bahawa sekatan ini lebih bertujuan menjaga kepentingan Johor dan Malaysia, bukannya Singapura.

Keempat, jika keputusan menyekat pemilikan oleh warga asing di Forest City ini diteruskan, ternyata ia adalah keputusan yang akan merencatkan pertumbuhan ekonomi Malaysia, terutamanya Johor.

Johor adalah negeri yang telah menyaksikan kerancakan pembangunan hartanah secara besar-besaran dan melibatkan pemain industri global yang terkemuka dari China.

Langkah menghalang warga asing dari memiliki hartanah ini akan mewujudkan lambakan aset perumahan di Johor. Kegagalan untuk menjual hartanah bernilai tinggi ini pasti memberikan tekanan luar biasa kepada ekonomi Johor.

Kelima, Majlis ini berpendirian bahawa telah tiba masanya untuk Forest City tampil dan menjelaskan sumbangan mereka kepada Johor.

Ini termasuklah jumlah cukai yang telah dibayar kepada kerajaan negeri semenjak projek itu bermula, program pembangunan sosial kepada masyarakat setempat, pembinaan kapasiti warga tempatan serta sumbangan lain kepada Johor dan masyarakatnya.

Perkongsian dan penjelasan berhubung perkara ini amat penting bagi menangani prejudis dan persepsi negatif rakyat Malaysia bahawa Forest City tidak langsung dibangunkan untuk manfaat Johor dan warganya.

Keenam, Majlis ini percaya wujud keperluan mendesak untuk Menteri Besar Johor Datuk Osman Sapian menyatakan pendiriannya.

Kerajaan BN sebelum ini sangat konsisten mempertahankan kewajaran pembangunan Forest City walaupun mendapat kritikan luar biasa daripada pelbagai pihak terutamanya Pakatan Harapan Johor.

Telah tiba masanya menteri besar menunjukkan ketegasan serta kepimpinannya, bukan sekadar menyepi dan akur sahaja semua tindakan persekutuan.

Malah, memandangkan anak syarikat Johor, Kumpulan Prasarana Rakyat Johor Berhad (KPRJ) yang dipengerusikan beliau sendiri turut memegang kepentingan dalam projek ini, maka beliau mesti menjelaskan strategi dan rancangan untuk mengatasi masalah ini dengan pengerusi partinya sendiri.

Johor memerlukan menteri besar yang berkhidmat untuk Johor, bukannya untuk kepentingan persekutuan.


DATUK MOHAMED KHALED NORDIN ialah naib presiden Umno dan bekas menteri besar Johor.

Tulisan ini tidak semestinya mencerminkan pendirian rasmi Malaysiakini.

Lihat Komen