malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Halimah serah surat letak jawatan esok
ADS

Calon Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Seri Setia dari PAS, Dr Halimah Ali akan menghantar surat peletakan jawatan sebagai anggota Lembaga Pengarah Perbadanan Perpustakaan Awam Selangor (PPAS) esok.

Beliau berkata pihaknya tidak mempunyai sebarang masalah untuk berbuat demikian meskipun telah bersama dengan PPAS sejak 2008 lagi.

Dr Halimah berkata demikian berhubung desakan pelbagai pihak supaya beliau meletak jawatan ekoran kedudukannya kini sebagai calon pembangkang pada PRK itu.

"Perkara ini sepatutnya tidak menjadi isu, PPAS bukan GLC (anak syarikat kerajaan negeri) kerana saya tidak mendapat apa-apa elaun sepanjang berkhidmat di PPAS.

"Saya pernah menjadi pengerusi PPAS (dari 2008 sehingga 2016), saya berkhidmat di perpustakaan itu pun hanya kerana minat (membaca) dan bukan atas kepentingan lain, apa pun esok saya akan hantar surat letak jawatan kepada PPAS," katanya kepada pemberita selepas menghadiri program ziarah asnaf di Shah Alam, hari ini.

Sebelum ini, pelbagai pihak mendesak Dr Halimah supaya melepaskan jawatan yang disandang untuk tempoh 2017-2020 itu, termasuk Menteri Besar Selangor Amirudin Shari dan Penolong Setiausaha Pemuda PKR Syed Badli Shah Syed Osman.

Mengulas lanjut, bekas Exco Selangor itu berkata pihaknya menerima desakan peletakan jawatan itu dengan hati terbuka walaupun sebelum ini telah melaksanakan pelbagai program untuk menaikkan imej perpustakaan berkenaan.

"Ketika menjadi Pengerusi PPAS, pelbagai usaha telah kita lakukan untuk membudayakan ilmu dan antara pencapaian paling membanggakan ialah penganjuran Pesta Buku Selangor yang mendapat pengiktirafan Malaysia Book Of Record (MBOR) sebagai ‘The Largest Outdoor Reading Event’.

"Saya pun tidak terfikir menjadi calon (PRK) kerana ini adalah arahan pimpinan parti," katanya.

'PAS tetap untuk semua'

Sementara itu, Dr Halimah berkata pihaknya menggunakan pendekatan lebih mesra dalam menyantuni pengundi bukan Islam di kawasan DUN itu.

Beliau berkata PAS sebelum ini tidak pernah menjadikan isu bangsa dan agama sebagai batu penghalang dalam menyalurkan bantuan kepada rakyat.

"Saya tidak nafikan sebelum ini ada rakyat yang menganggap PAS sebagai ektremis kerana propaganda parti lawan.

"Ingin saya tegaskan di sini, perjuangan PAS adalah untuk semua tanpa membezakan kaum mahupun bangsa, cuma kita tidak berkompromi dengan musuh Islam," katanya.

Dr Halimah bakal ditentang calon Pakatan Harapan, Halimey Abu Bakar dalam pertandingan satu lawan satu pada PRK DUN Seri Setia, 8 Sept ini, yang diadakan susulan kematian penyandangnya, Prof Dr Shaharuddin Badaruddin pada 2 Ogos lepas akibat kanser usus.

-Bernama

Lihat Komen