malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
MCA: Lantikan baru Khazanah, HARAPAN tak tepati janji
Diterbitkan:  Jul 30, 2018 11:50 PM
Dikemaskini: 3:51 PM
ADS

Pelantikan lembaga pengarah Khazanah Nasional yang baru menunjukkan bahawa Pakatan Harapan (HARAPAN) tidak dapat menjamin janji-janjinya, kata Timbalan Presiden MCA, Wee Ka Siong.

Ini berikutan pelantikan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai Pengerusi Khazanah, manakala Menteri Hal Ehwal Ekonomi Datuk Seri Azmin Ali pula menjadi salah seorang pengarahnya.

Lain-lain di papan adalah Tan Sri Mohd Hassan Marican, yang juga anggota Majlis Penasihat Kerajaan (CEP), Dr Sukhdave Singh dan Goh Ching Yin.

Wee berkata HARAPAN berjanji pada pilihan raya umum ke-14 untuk mengurangkan kuasa perdana menteri dan tidak akan ada sebarang lantikan politik dalam syarikat berkaitan kerajaan (GLC).

"Sekalipun mereka mahu melantik ahli politik ke lembaga pengarah Khazanah, bukankah seharusnya mereka melantik menteri kewangan untuk lembaga itu, memandangkan Khazanah dimiliki sepenuhnya oleh Menteri Kewangan Diperbadankan, sebuah badan yang diperbadankan menurut Akta Menteri Kewangan (Pemerbadanan ) 1957?

"Adakah menteri kewangan hanya layak menjadi penjaga buku kira-kira dan menjaga Tabung Harapan tetapi tidak cukup layak untuk menjawat lembaga pengarah satu-satunya syarikat pelaburan dana negara kita?" Soal Wee pada hantaran Facebook hari ini.

Matlamat Khazanah

Untuk rekod, janji ke-22 manifesto HARAPAN menyatakan antara lain: "Kerajaan Pakatan Harapan akan memastikan pelantikan anggota lembaga GLC negeri dan negara akan dibuat berdasarkan merit dan profesionalisme, bukan berdasarkan politik."

Ia tidak menjanjikan perdana menteri tidak boleh dilantik memegang jawatan dalam GLC, meski HARAPAN ada berjanji bahawa perdana menteri tidak boleh memegang portfolio kabinet lain.

Ia juga berjanji untuk mengurangkan pemusatan kuasa perdana menteri dan Jabatan Perdana Menteri (JPM) dengan memindahkan beberapa agensi di bawah JPM kepada kementerian lain, bagi mewujudkan mekanisme semak dan imbang yang lebih kuat.

Kuasa yang relevan juga akan dikurangkan pemusatan kuasanya kepada badan-badan lain, termasuk kepada parlimen.

Sementara itu, Wee mempertikaikan kenyataan Mahathir bahawa matlamat Khazanah adalah membantu bumiputera.

Wee berkata Permodalan Nasional Berhad (PNB) telah menjalankan peranan tersebut dan Khazanah sepatutnya menjadi dana pelaburan negara bagi semua rakyat Malaysia.

"Berdasarkan alasan ini, perdana menteri juga mengatakan bahawa Khazanah akhirnya akan menjual saham syarikat yang menguntungkan yang dimilikinya kepada pemilik bumiputera yang tidak ditentukan.

"Dibimbangi hal ini boleh membuka pintu terhadap apa yang pernah berlaku pada masa lalu di mana aset kerajaan yang paling menguntungkan telah diberikan ke tangan beberapa kroni atau proksi yang bernasib baik," katanya.

Lihat Komen