malaysiakini logo
story-image
story-image
mk-logo
Berita
Merdeka Center: BN tawan 100 kerusi, HARAPAN 83
Diterbitkan:  May 8, 2018 7:14 PM
Dikemaskini: 12:09 PM
ADS

PRU14 | Beberapa jam sebelum pusat pengundian dibuka pagi esok, badan kaji selidik Merdeka Center menjangkakan BN akan memenangi sekurang-kurangnya 100 kerusi parlimen dalam PRU kali ini.

Di sebalik serangan sengit terhadap BN pula, Pakatan Harapan (HARAPAN) dijangka akan hanya mampu menguasai 83 kerusi, manakala PAS dua.

Bagaimanapun menurut Merdeka Center, ada 37 kerusi parlimen lain yang menunjukkan persaingan sengit.

Sebagai rekod, sesebuah parti hanya akan dapat membentuk kerajaan jika memperoleh sekurang-kurangnya 112 daripada 222 kerusi di Dewan Rakyat.

Dalam keadaan itu, Merdeka Center berkata, kelebihan nampak menyebelahi BN.

"Berdasarkan dapatan di atas, kemampuan BN mengekalkan kepelbagaian sokongan di kalangan pengundi Melayu, selain peluang PAS mengekalkan sekurang-kurangnya satu per empat undi Melayu, kami menjangkakan BN akan menang dalam pilihan raya ini," katanya.

Kata Merdeka Center setakat tengah hari tadi sokongan pengundi Melayu kepada BN berada pada tahap 44.3 peratus, manakala HARAPAN berada pada tahap 27.6 peratus.

PAS pula mendapat 28.1 peratus.

Untuk sokongan pengundi Cina, BN memperoleh 15.8 peratus, HARAPAN 84.2 peratus manakala untuk PAS ia tidak begitu ketara.

BN juga mendapat sokongan 41.3 peratus daripada pengundi India berbanding 56.5 peratus buat HARAPAN, manakala PAS 28.1 peratus.

Kaji selidik melalui telefon itu dijalankan Merdeka Center untuk tempoh 9 pagi 28 April hingga 12 tengahari tadi. Seramai 1,579 pengundi berdaftar di 70 kerusi marginal di Semenanjung Malaysia terbabit dalam kaji selidik berkenaan.

Daripada jumlah itu 68 peratus ialah Melayu, 24 peratus Cina dan 8 peratus India.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen