malaysiakini logo
story-image
ADS

PRU14 | Kurang dua hari lagi sebelum tamatnya tempoh kempen PRU ke-14, calon BN bagi Parlimen Marang Mohamad Nor Endot menyuarakan keyakinannya untuk menewaskan Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang sudah memegangnya untuk lima penggal.

Mohamad Nor mengakui aura dan kehebatan presiden PAS itu namun berkata sudah tiba masanya kawasan Parlimen itu diwakili pemimpin yang mampu membawa perubahan.

"Parlimen yang saya tandingi ini yang paling sukar sebab lawan Haji Hadi, tokoh yang popular peribadinya dan saya akui kehebatannya.

"Tapi beliau hebat dari segi ketokohan saja. Sudah begitu lama beliau mewakili P037 ini di parlimen dan kita tak nampak beliau bawa apa-apa perubahan.

"Dalam lapan parlimen (di Terengganu) sini yang paling kuat saingannya tapi saya yakin boleh menang, terutama jika kesedaran orang muda berlaku," katanya kepada Malaysiakini.

Abdul Hadi mula menjadi anggota parlimen di sana sejak 1990 sehingga 2004 apabila tewas kepada calon BN Datuk Abdul Rahman Bakar.

Beliau merampas kembali kerusi itu daripada Abdul Rahman pada 2008 dengan majoriti 2,747 undi dan menambah majoriti kepada 5,124 undi pada PRU lalu.

Selain Mohamad Nor, Abdul Hadi juga dicabar calon Pakatan Harapan Zarawi Sulong pada PRU ini.

Tidak seperti Mohamad Nor, Pengerusi HARAPAN Marang Aidi Ahmad sebelum ini mengakui laluan sukar mereka di sana.

"Semua orang sedia maklum, walaupun sekarang ini PAS bersendirian tapi di Marang ini peratusan ahli PAS akan memihak kepada HARAPAN atau BN masih lagi di peringkat yang minima,” kata Aidi pada 4 Mei lalu.

Zarawi (lima dari kiri) pula sedikit optimis walaupun mengakui mereka dalam "kedudukan terkecil dan terkebawah" dalam pertembungan tiga penjuru itu.

Pengundi muda jadi sandaran

Bagi Mohamad Nor, keyakinannya itu bukanlah khayalan tetapi berdasarkan sambutan terhadap program sepanjang kempen terutama oleh pengundi muda.

"Di Marang kira-kira 60 peratus adalah pengundi bawah 40 tahun. Mereka boleh melihat semula sejarah politik di sini untuk dibawa kepada generasi akan datang.

"Mereka boleh tengok segala kebaikan dan tiada yang dapat membela nasib rakyat kecuali BN" katanya lagi.

Ditanya berhubung matlamat PAS untuk menambah kerusi pada PRU kali ini, beliau berkata tidak salah untuk parti itu bercita-cita sedemikian.

Namun beliau berkata BN yang lebih berpeluang menambah kerusi di negeri itu dengan antara Parlimen yang disasarkan adalah Kuala Nerus, Kuala Terengganu dan Marang.

"Setiap pelari di garisan permulaan akan memikirkan dia yang muncul juara. Tapi yang akan menjadi juara adalah yang paling pantas dan saya yakin calon BN (yang akan menang)," katanya lagi.

Lihat Komen