malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
BERSIH: Banyak undi pos belum sampai ke pengundi
ADS

PRU14 | Gabungan untuk pilihan raya bersih dan adil (BERSIH) berkata hari ini bahawa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) telah membuat "kenyataan tidak bertanggungjawab" memberi peringatan kepada pengundi pos supaya jangan mengirim undi pos pada saat akhir.

Pengarah Eksekutif BERSIH Yap Swee Seng berkata terdapat banyak aduan daripada pengundi yang masih belum menerima kertas undi pos mereka walaupun hari pengundian bakal berlangsung tiga hari lagi pada 9 Mei.

"Saya fikir ini kesalahan SPR sebab terdapat banyak kes seperti ini," kata Yap pada sidang akhbar di pejabat Bersih di Petaling Jaya pagi ini.

Beliau berpendapat SPR tidak boleh menyalahkan Pos Malaysia, yang bertanggungjawab untuk mengeposkan undi kepada pengundi pos dalam negeri dan luar negara, kerana SPR yang memutuskan tempoh berkempen 11 hari antara hari penamaan calon pada 28 April ke hari pengundian pada 9 Mei.

"Saya fikir kita tidak patut menyalahkan Pos Malaysia.

"Keseluruhannya, SPR yang mesti dipersalahkan kerana hampir menjadi misi mustahil Pos Malaysia untuk menghantar kertas undi ke semua tempat di dunia dalam masa yang singkat," katanya.

Penyelaras program BERSIH, Chan Tsu Chong, yang turut hadir pada sidang akhbar itu juga berkata menerima beratus-ratus aduan setakat ini daripada pengundi pos di luar negara yang masih belum menerima kertas undi pos mereka.

"Sehingga hari ini kami menerima ratusan aduan mengenai pengundian pos luar negara.

"...sementara ada juga yang memeriksa dan mendapati mereka hanya akan menerima kertas undi pada 8 Mei atau 10 Mei, selepas hari mengundi," katanya.

Apabila pengundi berkenaan menelefon pegawai pengurus SPR (RO-Returning Officer) mereka memberitahu tidak mendapat penjelasan atau diberikan nombor tracking bagi memeriksa status undi pos mereka.

Beliau juga berkata terdapat aduan yang sama diterima daripada pengundi pos dalam negeri, walaupun BERSIH belum mengumpul jumlah keseluruhan bagi semua aduan berkaitan.

Undi pos mesti sampai di pejabat pengembara RO masing-masing pada jam 5 petang pada hari mengundi, Rabu, 9 Mei ini bagi melayakkan pengiraannya.

Undi pos perlu diletakkan ke dalam sampul surat yang dialamatkan kepada RO di kawasan mereka. Sebagai alternatif, undi pos ini juga boleh dihantar ke pejabat RO di pusat-pusat pengundian.

Pada 28 April, Pengerusi SPR, Tan Sri Mohd Hashim Abdullah berkata beliau yakin tempoh kempen sebelas hari mencukupi bagi pengundi asing luar negara untuk menghantar kertas undi mereka, selagi mereka tidak menangguhnya sehingga minit terakhir.

 

[Baca berita penuh]

Lihat Komen