malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
PAS umum tanding 9 kerusi Parlimen Wilayah Persekutuan
Diterbitkan:  Apr 15, 2018 2:43 PM
Dikemaskini: 6:52 AM
ADS

PRU14 | PAS Wilayah Persekutuan akan meletakkan calon di sembilan kerusi Parlimen di Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan, pada pilihan raya umum kali ini.

Di Kuala Lumpur, PAS akan meletakkan calon di Bandar Tun Razak, Wangsa Maju, Setiawangsa, Titiwangsa, Lembah Pantai, Segambut dan Batu, kata Pesuruhjaya PAS Wilayah Persekutuan Mohamad Noor Mohamad seperti dipetik Harakahdaily.

Putrajaya dan Labuan masing-masing hanya memiliki satu kerusi Parlimen.

Mohamad Noor berkata senarai akhir kesemua sembilan calon akan diumumkan pada 19 April 2018 ini.

"Sembilan calon ini ada muka lama dan ada muka baru serta seimbang dari segi latar belakang yakni profesional dan agamawan," katanya (gambar) pada pelancaran manifesto PAS Wilayah Persekutuan semalam.

Katanya, manifesto PAS Wilayah Persekutuan mempunyai 25 tawaran yang dibahagikan kepada tujuh bahagian - infrastruktur perumahan, wanita, ekonomi, sosial dan pengangkutan.

Kali ini, calon-calon daripada PAS Wilayah Persekutuan dijangka bertarung dalam pertandingan tiga penjuru dengan calon Barisan Nasional dan Pakatan Harapan (HARAPAN).

Empat kerusi Parlimen di Kuala Lumpur yang tidak disebut dalam pengumuman semalam adalah Kepong, Cheras, Bukit Bintang dan Seputeh - kesemuanya dipegang DAP.

Antara lain, kerusi Parlimen Titiwangsa yang kini dipegang oleh Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Johari Abdul Ghani telah ditandakan sebagai kerusi yang bakal berdepan pertandingan sengit kepada semua pesaing.

Johari pada PRU13 memenangi kerusi itu dengan majoriti tipis 866 undi menentang calon PAS Ahmad Zamri Asahan Khuzaimi.

PAS pernah memenangi kerusi itu melalui Dr Lo 'Lo' Mohd Ghazali pada pilihan raya umum 2008.

Ketika menjadi sebahagian daripada gabungan pembangkang Pakatan Rakyat (PR) pada PRU13, PAS Wilayah Persekutuan telah meletakkan dua calon di Titiwangsa dan Putrajaya, namun kalah kepada BN.

Menjelang hari pencalonan pada 28 April, Harapan dijangka mengumumkan calonnya untuk kerusi Titiwangsa dan Wilayah Persekutuan dalam satu majlis di Putrajaya malam ini.

Lihat Komen