malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Senarai calon BN disaring SPRM, PDRM, Jabatan Insolvensi
ADS

PRU14 | Barisan Nasional (BN) telah menghantar senarai calon berpotensi untuk setiap kawasan Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN) untuk saringan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Polis Diraja Malaysia dan Jabatan Insovensi.

Setiausaha Agung BN Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata pendekatan BN menghantar senarai yang melibatkan antara tiga dan lima calon berpotensi di setiap Parlimen dan DUN untuk proses saringan di agensi-agensi berkenaan menunjukkan parti itu telus untuk berkhidmat rakyat dan negara.

“Kita nak calon yang terbaik untuk mewakili BN. Mereka (pembangkang) tidak peduli. Mereka tangkap muat dalam memilih calon. Itulah masalah mereka,” katanya kepada pemberita selepas hadir jualan ikan segar separuh harga di Putrajaya hari ini.

Menurut Tengku Adnan yang juga Setiausaha Agung Umno, antara lima dan tujuh peratus nama calon berpotensi itu ditolak atas alasan tertentu.

Ketua Pesuruhjaya SPRM Tan Sri Dzulkifli Ahmad mengesahkan bahawa hanya BN yang menghantar senarai nama calon pilihan raya umum ke-14 (PRU14) untuk disaring.

Ditanya bila BN akan mengumumkan senarai calon yang bakal bertanding, Tengku Adnan berkata perkara itu akan ditentukan Perdana Menteri yang juga Pengerusi BN Datuk Seri Najib Tun Razak.

Sementara itu, Tengku Adnan yang juga Menteri Wilayah Persekutuan berkata program jualan ikan segar separuh harga pada setiap bulan itu adalah untuk membantu rakyat bagi mengurangkan kos sara hidup.

“Saya juga ingin menjelaskan bahawa jualan ini bukan hanya kerana pilihan raya sebaliknya ia diadakan setiap bulan,” katanya.

Lihat Komen