malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Amaran Anwar: Dedak diedar menjelang PRU
Diterbitkan:  Apr 8, 2018 6:19 PM
Dikemaskini: 7:26 PM
ADS

PRU14 | Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Seri Anwar Ibrahim memberi amaran mengenai kegiatan menaburkan habuan (dedak) menjelang Pilihan Raya Umum ke 14 ini.

Perkataan 'dedak' digunakan sebagai perlambangan yang merujuk habuan yang diberikan kepada seseorang dengan balasan si penerima habuan menjadi terhutang budi kepada si pemberi.

"Dedak dan habuan hanya diedar menjelang PRU untuk mengekalkan kuasa," kata Anwar dalam suatu kenyataan media yang dikeluarkan PKR.

Oleh yang demikian, Anwar menggesa orang ramai untuk melaksanakan tanggungjawab dengan bijaksana dan menolak Barisan Nasional yang didakwa melakukan kezaliman dan rasuah.

"Ayuh, marilah kita mara bersama menggunakan hak kita dengan bijak, menolak kezaliman dan rasuah pemerintah Umno-BN, dan mengangkat martabat dan darjat bangsa dan negara Malaysia," kata beliau.

Parlimen Malaysia bubar semalam dan pilihan raya umum mesti diadakan dalam tempoh 60 hari daripada tarikh pembubarannya.

Anwar juga berkata biarpun jasadnya terpenjara tetapi jiwa beliau tetap merdeka.

"Jasad saya dipenjara, tetapi jiwa saya tetap merdeka. Tidak bermakna bagi kalangan yang merasakan bebas tetapi tetapi hidup dengan permikiran terbelenggu, takut menyatakan yang hak dan menafikan rompakan besar yang berlaku seperti (dakwaan) dalam skandal 1MDB dan Felda.

"Saya ingin menyeru semua, terutama kalangan muda untuk tampil secara berani mendokong agenda perubahan dan menyokong HARAPAN dalam PRU 14," katanya lagi.

Anwar sedang menjalani hukuman penjara akibat tuduhan liwat, dakwaan yang disifatkan Anwar sebagai bermotifkan politik.

Beliau dijangkan dibebaskan pada 8 Jun 2018 ini.
 

Lihat Komen