malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Bekas pengarang: 1Malaysia dah masuk longkang
Diterbitkan:  Mar 29, 2018 11:32 PM
Dikemaskini: 3:35 PM
ADS

Idea 1Malaysia yang diuar-uarkan kerajaan Datuk Seri Najib Razak kini boleh dianggap sudah tidak diendahkan, kata bekas pengarang kumpulan New Straits Times (NST).

Kata Mustapha Kamil Mohd Janor sebelum ini dia memang sudah berpendapat idea 1Malaysia itu sebenarnya hanya membawa manfaat kepada pihak yang menjalankan kempen berkenaan semata-mata.

Kini katanya dengan pengakuan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Mohd Hashim Abdullah mengenai persempadanan semula kawasan pilihan raya, ia boleh dianggap paku terakhir buat 'keranda' inisiatif 1Malaysia.

"Seperti yang pernah saya katakan sebelum ini, satu-satunya pihak yang mendapat untung daripada slogan 1Malaysia ialah mereka yang mengeluarkan lapel pin (pin kelepet).

"Lain-lain semua cakap kosong saja," katanya sambil menyertakan pautan mengenai berita disiarkan malaymailonline.

Berita itu - yang memetik laporan NST - berkata Mohd Hashim mengakui persempadanan semula kawasan pilihan raya memang mengasingkan etnik tertentu dalam sesuatu kawasan.

Katanya SPR mengambil kira aspek geografi dan kaum semasa membuat persempadanan semula yang dikritik pembangkang sebagai hanya menguntungkan BN.

Semua kelentong saja

Antara lain pembangkang membantah kerana SPR mengumpulkan sesuatu kaum di kawasan tertentu sehingga ia menjadi begitu dominan.

Sebelum ini sesuatu kawasan lazimnya menempatkan pengundi yang rencam, kecuali di di kerusi tertentu yang memang terdapat kaum tertentu bermastautin secara ketara.

Untuk rekod inisiatif 1Malaysia diilhamkan sendiri oleh Najib pada hari-hari terawalnya menjadi perdana menteri pada 2009.

Melalui konsep 1Malaysia kerajaan mahu mewujudkan suatu bangsa tanpa mengambil kira kepelbagaian latar etnik atau subetnik serta kebudayaan.

Kata Mustapha Kamil melalui kenyataan Mohd Hashim itu, apa saja usaha yang ada kaitan dengan 1Malaysia sudah berkubur.

"Dengan pengakuan orang ini, 1Malaysia dan segala-galanya yang ada kaitan dengan inisiatif itu semua sudah masuk longkang. Semua kelentong saja," katanya.

Lihat Komen