malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
'Memetik DOJ tentang 1MDB bukan berita palsu'
Diterbitkan:  Mar 26, 2018 10:19 PM
Dikemaskini: 2:38 PM
ADS

Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Salleh Said Keruak hari ini memberi jaminan pemfailan Jabatan Keadilan Amerika Syarikat(DOJ) berkenaan 1MDB tidak akan digolongkan sebagai berita palsu.

Beliau berkata demikian semasa pertemuan dengan wartawan asing ketika kerajaan sedang membentangkan RUU Antiberita Palsu di Parlimen hari ini.

"Anda boleh petik mereka (DOJ, apa yang mereka kata, berdasarkan laporan itu. Ia tidak tergolong sebagai berita palsu.

"Itu pandangan mereka, seperti DOJ, anda memetik kenyataan mereka," kata beliau.

Sebuah video memaparkan Salleh memberi jaminan itu dimuat naik oleh wartawan Channel New Asia, Melissa Goh.

Salleh mengulas soalan jika wartawan masih dibenarkan melaporkan penyiasatan Amerika Syarikat terhadap 1MDB.

Ketika diminta untuk penjelasan lanjut, Salleh bertegas berkata, "Tidak, tidak, tidak, bagaimana kamu boleh anggap pemberitaan itu (DOJ-1MDB)sebagai berita palsu

DOJ mengatakan sekurang-kurangnya AS$4.5 bilion telah diselewengkan daripada 1MDB.

DOJ mendakwa dana yang dicuri itu kemudiannya digubah secara haram melalui sistem kewangan antarabangsa, termasuk di AS.

Jabatan itu sedang berusaha merampas aset bernilai AS$1.7 bilion yang didakwa dibeli menggunakan dana yang dilesapkan daripada 1MDB.

Hukuman berita palsu, penjara 10 tahun

Selain Amerika Syarikat, pihak berkuasa beberapa negara lain, termasuk Singapura, Luxembourg, Switzerland dan Emeriah Arab Bersatu (UAE) turut menyiasat skandal 1MDB ini.

RUU antiberita palsu hari ini dikritik kerana berpotensi untuk disalahguna dan takrifan 'berita palsu' yang terlalu luas cakupannya.

RUU Antiberita Tidak Benar 2018 mencadangkan agar denda sehingga RM500,000 atau penjara sehingga 10 tahun, atau kedua-duanya sekali bagi pihak yang didapati bersalah menyebarkan "berita palsu".

RUU berkenaan mentakrif "berita palsu" sebagai "sebarang berita, maklumat, data dan laporan yang sebahagian atau sepenuhnya palsu, sama ada disiarkan dalam bentuk rencana, visual, rakaman audio atau apa-apa bentuk lain."

Hukuman sama akan turut dikenakan terhadap pihak yang memberi bantuan kewangan atau membantu menghasilkan "berita palsu".

Ia juga membenarkan kerajaan mendapatkan perintah membuang penerbitan yang dianggap menjejaskan keselamatan dan ketenteraman awam dan tidak boleh dicabar di mahkamah.
 

Lihat Komen