malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
'Parti mana pun jadi kerajaan, kekalkan kerjasama dengan China'
ADS

Gabungan Dewan Perniagaan dan Perindustrian Cina Malaysia (ACCCIM) hari ini berharap kerajaan baru akan kekal menjalinkan hubungan baik dengan China bagi membawa lebih banyak pelaburan, apa pun keputusan Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) nanti.

"Perlu terus menjalinkan hubungan baik dengan China, membawa masuk lebih banyak pelaburan.

"China telah menjadi ekonomi paling besar di dunia khususnya melalui inisiatif 'One Belt One Road' (OBOR) dan Malaysia telah pun sememangnya mempunyai hubungan baik dengan China selama ini.

"Oleh yang demikian, menjadi dasar penting untuk terus bekerja sama dengan China dan kita sangat baik dengan China daripada segi dagangan, jadi bagus hubungan itu diteruskan," Presiden ACCCIM Datuk Ter Leong Yap memberitahu sidang akhbar di ibu pejabat persatuan itu hari ini.

ACCCIM turut mendedahkan laporan kajian tinjauan mereka mengenai keadaan ekonomi Malaysia bagi tempoh separuh kedua tahun 2017. Tinjauan itu mendapati ekonomi Malaysia mengalami sedikit pembaikan sepanjang tempoh tersebut

"Berdasarkan hasil kajian, terdapat 63 peratus responden berpendapat ekonomi Malaysia telah 'berkembang' atau 'kekal tidak berubah' pada tempoh separuh kedua 2017 itu.

"Sebanyak 18 peratus responden yakin terdapat tanda pemulihan ekonomi, peningkatan sebanyak 3 peratus daripada kajian tinjauan terdahulu.

"Sebagai rumusan, pihak perniagaan merasakan ekonomi Malaysia menunjukkan sedikit pembaikan pada tempoh separuh kedua 2017," kata laporan itu.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen